Brev:
Indarbejde en fast døgnrytme
14. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Indarbejde en fast døgnrytme
Hej Helen
Endnu engang tak for dine svar, som jeg har været rigtig glad for.
Tobias er nu 3 mdr. Selv om det går bedre har vi stadig søvn problemer. Han vil bare helst ikke sove, jo mere træt han er, jo svære har han ved at falde i søvn. Det kombineret med at de fleste af hans lure i dagtimerne kun er 30 minutter, betyder at det er enormt vigtigt at få ham lagt rettidigt, sådan at ”falde i søvn tude turene” kun vare op til 5 minutter og ikke halve og hele timer, samt at de 30 minutter er nok til at lade ham op igen. Men selv om jeg griber ham rettidigt, kan det ikke lade sig gøre for mig at ligge ham uden en tude tur, han er virkelig modstander af at sove, og det forstår jeg simpelthen ikke.
Der kommer en flink dame der kan noget Marte Meo og filmer og giver feed back, sådan så vi kan blive skarpe på at læse ham, men jeg er lidt i tvivl om hvor meget det vil give mig, da jeg tror jeg efterhånden er ved at have nogenlunde styr på ham. Dog siger hun en ting, som andre også har sagt før hende. Tving ham ind i en rytme (han har nemlig ikke selv fundet nogen).
Her er jeg jo meget splittet, for som det er lige nu, så vil han bare ikke sove når han er træt (eller også kan han ikke selv finde den ro der skal til) og jo mere træt han er jo sværer har han ved det. Derud over så spiser han ikke den mængde mad han skal have på et døgn. Han vejer nu 6.1 kg, og er temmelig lang (bruger allerede str. 68 i bukser), og på et godt døgn får han små 800 ml, jeg er så begyndt at amme ham til om natten igen. Dette gør jeg af 2 årsager:
1. Jeg har hørt at en pumpe ikke er nok til at holde mælke produktionen ved lige, og at han skal sutte for at der vil blive ved med at være mælk.
2. Når han vågner om natten får han så lagt bunden af sulten hos mig, så har jeg ikke en skrigende dreng ved mikrobølgeovnen :)
Så med udgang punkt i det, så er det muligt han får nok. Men på en dårlig dag så får han kun 5 - 600 ml. på et døgn, og er jeg rigtig uheldig afviser han så mine bryster om natten. Men han tager på som han skal og følger sin kurve.
Men hvad angår at tvinge ham ind i en rytme, det vil:
1. Kræve at jeg nogle gange trækker har når han er træt, og
2. Trækker ham lidt når han er sulten.
Sulten kan jeg nok godt klare, for som Marte Meo damen foreslog, hvis ikke han vil have mad efter 3 timer, så lad være at give ham noget, er han så sulten efter 1,5 time, så giv ham lidt, og så igen efter 1,5 time, så det kan kringles.
Men jeg er ikke meget for at trække hans søvn, på grund af han netop vil få endnu svære ved at falde til ro, og så er de 30 minutter ikke nok. Og det pudsige er at jo mere træt han er når han falder i søvn, jo mere konsekvent er han med de 30 minutter, og jo sværere er det at holde ham sovende.
Jeg har prøvet mange ting, både for at få ham til at sove uden skrige ture, og få ham til at sove mere end 30 minutter, og har også prøvet at følge dine råd for at få ham til at blive sovende, nogen gange lykkedes det, men ikke særlig tit. Jeg har dog oplevet dage hvor han selv sover 1,5 time eller måske 2 :).
Men at få ham til at sove uden gråd er ikke så nemt. Hvis jeg griber ham så snart han begynder at gabe og gnide øjne, og ligger ham i barnevognen, giver ham sutten, ligger puttekluden ved højrekind og lægger dynen/tæppet over ham (det sjove er at så snart puttekluden bliver lagt ved kinden, ruller øjnene meget svagt og hurtigt, så han ved godt hvad det betyder :)), så ligger han og pludre og hygger til han bliver tilpas træt hvorefter han bliver godt og grundigt sur, så tager jeg ham op, trøster, giver evt. lidt kamillete, vand på en sut, eller hvad der nu lige kan distrahere ham, så han glemmer han er sur og accepterer han er træt, hvorefter jeg gynger ham i armene.
Det skal siges at kamilleteen eller vandet på sutten ofte skal bruges et par gange, da han, når han er lige ved at falde i søvn, ofte kommer i tanke om at dette vil han bare ikke, og så skælder ud igen. Når han er meget tæt på at falde hen, og jeg ved han ikke bliver vred igen, så ligger jeg ham fra og ligger igen puttekluden ved højrekind, sutten i munden og så dyne/tæppe, så triller øjnene i. Dette gør jeg også om aftenen.
Jeg har også prøvet at vente til han bliver utilfreds og brokker sig uanset hvad, så ligger jeg ham. Igen samme ritual, og her bliver han vred så snart puttekluden rammer kinden (men igen kan man lige hurtigt se at øjnene reagere med lidt rullen), nogen gange før han har ramt madrassen, så er det op og skælde ud på min arm, igen med div. distraktioner, så han glemmer han er vred. Så ligger jeg ham fra inden han falder hen, og igen samme ritual og øjnene triller i.
I begge situationer slår han øjne op hver gang jeg ligger ham, men så snart puttekluden rammer kinden lukker han dem igen. Trækker jeg ham meget længere end det, så tager vredes udbruddene meget lang tid, og det er sjældent jeg kan distrahere ham med vand på sut eller kamillete, fordi han er så gal. Når han så er ved at falde i søvn og jeg forsøger at ligge ham fra, så åbner han igen øjnene, men så virker puttekluden ikke mere, så starter turen bare forfra.
Så med udgangspunkt i det værger jeg mig meget ved at forsøge at trække hans søvn. Derudover så får jeg også svært ved at få mad i ham når han er overtræt, for så snart hans indre gyroskop opdager han er i liggende stilling, så bliver han vred. Når han er vred pga. træthed kan jeg ikke få mad i ham selv om han er sulten, og ikke har spist i op til 6 timer. Jeg har nogen gange måtte snige mad i ham når han er faldet i søvn, for at sikre mig han får noget.
Ud fra ovenstående, vil du så mene det er en god ide at tvinge en rytme ned over hovedet på ham?
Jeg har kigget lidt på hans søvn, og han er jo ikke helt uden rytme. Som regel vågner han mellem 7-8 om morgenen, og sover igen omkring kl. 19 - 20 om aftenen (ofte er den tættere på 20, end på 19), så han sover meget om natten, og skal derfor ikke sove så meget om dagen (som du jo også selv har skrevet til mig), men lidt skal han jo have, og nogen dage sover han under 2 timer, og det er jo ikke nok.
Den første formiddags lur tager han som regel omkring kl. 9, lidt afhængig af hvad tid han er vågnet. Næste lur er som regel mellem 11.30 – 12.30, igen afhængig af hvordan han har sovet tidligere på dagen, men herefter forsvinder al rytme så også. Men jeg tænker at jeg kunne starte med at få morgen og formiddags lurerne og spise tiderne ind på faste tidspunkter, og når det køre, så tage næste hop, er det en ide? Men igen er jeg bange for at når jeg trækker ham allerede om morgen, så har jeg er overtræt og sur dreng resten af dagen.
Jeg forstiller mig noget der ser således ud.
Kl. 7.30 vågner, og får mad.
Kl. 9.30 sove – her trækker jeg ham så lidt for at få resten af dagen til at hænge sammen, han ville nok selv vælge at sove omkring kl. 8.45 – 9.00
Kl. 10.15 vågne have mad kl. 10.30 – Her håber jeg så at kunne forlænge han 30 minutter til 45 minutter, hvilket han er begyndt på nogle dage.
Kl. 12.30 sove
Kl. 14. Vågne og have mad, her håber jeg han kan sove 1,5 timer, ved at skubbe barnevognen lidt, men der kommer til at gå mere end 3 timer mellem 2 måltider, er det et problem?
Kl. 16. Sove
Kl. 16.45 op og have mad igen håber jeg på 45 minutter
Måske kan jeg klemme en lille lur ind kl. 17.30 – 18.00, men jeg tvivler han er meget svær at få til at sove en ekstra lur efter kl. 16, selv om han er træt, jeg havde en gang en tudetur på 1 time med ham, fordi jeg tænkte han skulle sove, det mente han ikke, dag jeg opgav efter 20 minutter var han så vred at han skreg i yderligere 40 minutter, inden han gik ud som et lys og sov resten af natten, så han var træt…
Kl. 19.00 i bad, pusles have mad og sove et sted mellem 19.30 – 20
Kl. 23 en flaske sovende.
På denne måde vil han forhåbentlig få 3-3,5 timer om dagen, lagt sammen med hans 11- 12 timer om natten, så skulle han jo gerne opnå den mængde søvn han skal bruge, eller har det ændret sig efter som han er blevet ældre?
Er denne plan nogenlunde fornuftig?
Hvis jeg begynder på den, så vil jeg lige høre om jeg skal putte han, f.eks. kl. 9.30 når han skal sove der, så han ved at det er det tidspunkt du skal sove på. Eller om jeg skal starte 10 minutters tid før, fordi jeg ved jeg skal igennem en skæld ud tur, sådan at han evt. sover kl. 9.30
Hvordan med søvnen, jeg er jo modstander af at vække ham når han først sover, for når han nu er sådan en tosse til det, så skal han jo også have lov til det når han endelig kan. Men hvis han sover længere end planlagt, så skrider planen jo for resten af dagen.
Jeg har et problem med planen, jeg har jo forsøgt at lave den så den passer nogenlunde til det han gør nu, for ikke at skulle ændre på meget på det der allerede fungerer. Men om lørdagen går han til babysvømning kl. 10, han skal jo sove der og i den tid den tager at køre der ind. Er det ok at en dag falder uden for, eller skal jeg lave om på planen så der er plads til babysvømningen?
Et yderligere spørgsmål. Den flaske jeg giver ham kl. 23, er jeg nød til at tage ham op da han ikke må ligge ned og spise, men hvor gammel skal han være før jeg ikke længere behøver at løfte ham ud af sengen? Det er jo ret forstyrrende at blive flyttet rundt på når man sover :)
Hilsen T´s mor