Svar: For lidt mme og stagnerende vægt?!
14. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede mor
Tak for dit brev :)
Børn der lægger ud med en stor fødselsvægt vil normalt vokse lidt langsommere i starten end de mindre børn. De øger altså ikke deres vægt helt så meget og i helt samme tempo.
Samtidig har din dreng haft en salmonellainfektion, som naturligt har påvirket ham, hans optagelse af næringsstoffer osv. fra mælken og så lyder han også til at være en dreng, der skal nødes lidt for at spise ... Det sker ofte, når man har børn som ikke spiser så meget som tommelfingerreglen foreskriver, at man presser barnet unødigt, hvorved man risikerer at barnet afviser flasken helt og det er naturligvis noget skidt.
Din dreng får den mængde jern, vitaminer osv. som han har behov for, når han får mellem 500-700ml mme dagligt + grød, frugt og grøntsagsmos. Hans væskebehov bliver derudover dækket af vand, som han drikker af en kop.
Du kan gå ind på medlemssiderne og indtegne hans mål fra fødsel til nu og se hvordan han ligger på kurverne der. Hvis din dreng i en alder af knap 6 måneder vejer 7,8 kg, så ser det umiddelbart meget fornuftigt ud og han har så næsten fordoblet sin fødselsvægt på ½ år - det er faktisk lige efter bogen, så selvom han lagde ud som en stor dreng og du oplever at han ikke har taget så meget på - så lyder det du fortæller faktisk okay...
Jeg tænker at du skal forsøge at holde fast i den rytme du lige nu har - og ja, det er frustrerende at han ikke vil spise andre steder end i barnevognen eller i sin seng - men sådan er det. Det er vigtigt at du følger dette og ikke presser ham for meget, tro på at han indtager det han har behov for.
Se på ham - hvordan virker han? jeg får indtryk af en dreng, der smiler, pludrer, triller, er aktiv og undersøgende (måske er det derfor han har svært ved at koncentrere sig om flasken:)) og som udvikler sig rigtig godt. Når han bliver 6 måneder kan du begynde at udvide hans kost endnu mere, han skal have kød, fisk - får masser af protein og gode fedtstoffer den vej og det vil også have betydning for hans vækst.
Så lige nu - ro på :)
Pas godt på hinanden!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske