Brev:
For lidt mme og stagnerende vægt?!
14. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
For lidt mme og stagnerende vægt?!
Kære Helen.
Efter at ha læst et utal af dine svar, har jeg langt om længe besluttet mig for at melde mig ind:-)
Jeg har en søn, der er født d. 26. april, så han er knap 6 mdr. Ved fødslen vejede han 3970 g og målte 50 cm, så en pæn stor dreng.
De første 2 mdr. ammede jeg ham, men han begyndte at blive urolig og svær at lægge til, så jeg begyndte at malke ud og give på flaske. Fra 3 mdr. fik han kun mme.
Da han var lidt over 2 mdr. vejede han 6110 g, så han har indtil da ligget 2 over gennemsnittet. Siden da er han stagneret i vægt, og han blev vejet d. 12. oktober, og da vejede han 7760 g, så han ligger nu lige under gennemsnittet.
Det skal siges, at han aldrig har drukket særlig meget - 500-800 ml. døgnet ca., men min sundhedsplejerske sagde, at jeg kun skulle tilbyde hver 3-4 time, og så acceptere hvis han ikke drak særlig meget, men svært når han ofte ikke drak mere end 60-80 ml. Han har også hele tiden været svær at gi flaske, meget urolig og har prøvet mange forskellige stillinger, steder osv. Nu er det så desværre sådan, at det eneste sted vi kan få ham til at ta flasken er i barnevognen, pånær om natten og hans godnat flaske. Jeg har prøvet forskellige flasker og sutter, mærker af mme og vælling.
Han begyndte så småt at få grød, da han var 4 mdr. og det er han glad for.
Her er hans dagsrytme:
05.30-07.00 - flaske og sover som regel lidt videre, i gennemsnit 60 ml.
09.00 - flaske og puttes, ca. 100-180 ml.
12.00 - grød med frugmos + vand af kop + noget i hånden, ca. ½-1 dl.
13.00 - flaske og puttes, ca. 40-120 ml.
16.00 - flaske, er ofte svær at få til at drikke noget ca. 40-100 ml.
3. lur som regel, ikke altid
18.00 - kartoffelmos med grøntsager i + vand af kop + noget i hånden + frugtmos som dessert, ca. ½-1 dl.
19.30 - flaske og puttes for natten, ca. 120-180 ml
Engang imellem en flaske om natten, men drikker her faktisk altid kun 60 ml, så føler ikke at han er rigtig sulten, men mere bare lidt tørstig.
Jeg skal tilføje, at jeg mange gange har prøvet at gi en sen flaske ved 23-24 tiden, men oftest med det resultat, at han bliver sur og vågner, så det er jeg holdt med. I gennemsnit får han nok omkring 500-700 ml. per døgn. Jeg laver alt han grød med ½ dl. mel og 200 ml. færdigblandet mme. I hans grøntsagsmos blander jeg også lidt mme i og fedtstof.
Det skal lige nævnes, at da han var 5 mdr. var indlagt i 1 døgn, da lægen troede, at han havde brok i tarmen, men det viste sig, at han havde salmonellaforgiftning. Han kom sig uden behandling, men tabte sig 200 g det ene døgn vi var indlagt (var dehydreret).
Jeg ved godt at børn er forskellige og at nogle ikke har brug for så meget som andre, men jeg kan ikke lade være med at være lidt fortvivlet pga., at du altid pointerer, hvor vigtigt det er, at de får deres mælk, men selv hvis han ikke får så meget grød eller før han begyndte på det, drak han heller ikke ret meget mere, hvis om noget. Jeg er bare i tvivl, da hans vægt er stagneret så meget.
Håber du kan gi mig lidt ro i sindet. Synes vi har prøvet alt, og er bange for at presse ham, hvilket jeg nok har haft en tendens til.
Kærlig hilsen
den fortvivlede mor