Svar: Nedtrapning af natmad
14. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære forvirrede mor
Det er en stor og dejlig pige du har dig og det er rigtig godt at I er kommet så godt igang med skemaden. Hendes mælkebehov er dog fortsat meget stort, det handler ikke kun om at give hende mælk men også om at hun skal have væske nok ...
De fleste børn vil derfor i 6 måneders alderen fortsat have behov for ca 800ml mælk dagligt og det passer faktisk meget præcist med det din datter indtager ved siden af skemaden. Netop fordi skemaden jo fylder i løbet af dagen, så er hun nødt til at indtage sit mælk- og væskebehov på et andet tidspunkt = aften og nat.
Det er dog relevant at arbejde på at hun om dagen drikker lidt mere og at hun derfor kan undvære flasken midt nat. Flasken kl. 23 er fortsat relevant, det samme er flaske tidlig morgen kl. 05 - men mellem kl 23-05 må hun gerne begynde at sove igennem. At sove igennem i denne alder betyder at hun sover mellem 5-7 timer ude at få mælk ... og det kan hos jer altså også godt være fra kl. 22-04, hvis den rytme passer hende og jer bedre :)
For at give mere plads til mælk i maven i løbet af dagen, så er det vigtigt at du holder mængden af skemad nede. Det er helt fint at give hende 1 dl. grød eller mos af gangen, også selvom hun måske kan spise 1½-2 dl. nogengange, fordi det er bedre at hun spiser en lille dl og drikker sin mælk end at hun spiser 1½ dl og så afviser flasken.
Planen for dagen ser ellers fin og alderssvarende ud, så I er på rette vej. Hos jer er det altså et spørgsmål om at få mælkeindtaget i løbet af dagen sat en lille smule op og så få fjernet flasken midt nat.
I takt med at hun forhåbentlig drikker lidt mere om dagen vil I kunne trappe flasken midt nat ned. Jeg vil altså anbefale at du laver mindre og mindre mælk i flasken kl. 01 så hun til sidst helt kan undvære den. Der skal så sættes noget andet i stedet, en sutteklud, en bestemt måde du kærtegner hende på, beroligende ord osv. så hun lærer at komme videre i søvnen ude at få flaske.
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre og er mindre forvirret nu :)
Held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske