Svar: Stiger ud af sin juniorseng
14. oktober 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Gitte
Christian har brug for at vide at I er der og at der ikke sker noget spændende, når han skal sove. Derfor er I nødt til at bruge den metode, som jeg tidligere har skitseret nemlig at være i nærheden, lave noget praktisk og verbalt fortælle ham, hvad han skal, hvad I forventer, samtidig med at I gør ham tryg.
Det er vigtigt at I stiller jer uden for værelset, døren skal stå åben, han skal kunne høre at I er der, han skal kunne se jer - så han ikke behøver stige ud af sin seng, for at blive bekræftet i dette og så skal I lave noget kedeligt noget praktisk. Stryge tøj, lægge tøj sammen, arbejde på den bærbare computer. I er nødt til at få signaleret at der ikke sker noget spændende nu.
Samtidig skal I så verbalt betrygge ham "jeg er lige her, læg dig ned, sove nu, nat-nat" eller hvad I nu kan sige, så han som sagt ikke behøver stige ud af sin seng for at se jer ... Han skal kunne kalde på jer, og så betrygger I ham verbalt "ja, jeg er her, jeg arbejder, du kan roligt sove nu".
Når far går, så er det vigtigt at fortælle jeres dreng "Jeg går lige ud og henter noget vasketøj, så kommer jer igen" - så far har et andet formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om at jeres dreng skal sove. Der er stor forskel på dette og på at sige "du skal lægge dig til at sove". Det er også en god idé at du kommer ind og siger godnat, så han ikke skal gå ud for at sige godnat til dig og far kan meget fint sige "Nu går jeg, så kommer mor og siger godnat.." hvilket du naturligvis så gør.
Det er vigtigt at I går frem og tilbage, så han ikke behøver stige ud af sengen hele tiden men trygt og roligt bliver liggende fordi han ved at I kommer tilbage, det har I jo sagt :)
Jeg bryder mig ikke om at lukke døren eller sætte hegn op :( Jeg synes faktisk det er synd, at han SKAL blive på sit værelse og hører efter hvad I siger, når I ikke lytter til ham .. det går jo begge veje og det tror jeg også du ved, når du skriver "det er synd med lågen, men hvad gør man ikke!!"
Hvis han ikke er træt og du synes I putter ham sent, hvad så med en regel om bare at ligge i sin seng og slappe af. Han behøver ikke kalde, I skal nok komme derind (det lover I og det holder I) og han behøver ikke sove, han skal bare ligge og slappe af og lade sin krop hvile. Lad ham evt. lytte til lidt stille musik som han falder til ro ved og som måske gør at han bliver i sin seng.
Det er vigtigt at gøre det at blive puttet til noget dejligt rart og trygt, det skal forbindes med noget godt at være på værelset og ligge i sin seng ...
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske