Svar: Sut og sutteflaske
13. oktober 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Gitte
Generelt anbefales det at man skifter sutten ca hver 5-6 uge og i takt med at barnet vokser. Almindelige sutter bliver ofte lavet så de ikke kun ændrer størrelse, men også ændrer lidt form og facon, så de passer til barnets ændrede mundhule og behov for at bruge sine læber, tunge osv. mere - der er altså forskel på sutte børn bruger for de er 6 måneder og sutten de bruger efter 6 måneder, hvor de ofte mundmotorisk er i gang med skemad osv.
Med hensyn til flaskesutter er det naturligvis lidt anderledes, men fortsat anbefales det at man skifter i takt med at barnet vokser. Nu har børn dog ikke flaskesutten så længe som de ofte har en almindelig sut, og hvis din datter kun vil drikke sin flaske med den lille sut - så fred være med det. Det er et spørgsmål om et par måneder, så skal flasken helt vænnes fra og man kan jo sige, at mors bryst jo heller ikke ændrer størrelse i takt med at barnet vokser ...
Fra nu af og frem mod 12 måneders alderen anbefales det at hun får 400ml mme dagligt fordi hun derved får sit jernbehov dækket. Det passer ofte sammen med 2 flasker i døgnet og derudover den mængde mælk der naturligt indgår i maden, kan drikkes af kop osv.
Det vil ofte være sådan at de to flasker ligger aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen, så det er flaskerne i løbet af dagen der nu forsvinder helt. I stedet skal hun have flere mellemmåltider og her kan hun meget fint få f.eks. lidt tykmælk, neutral yoghurt eller A38.
Et forslag til en dagsplan lavet ud fra dine tidspunkter se således ud:
Morgen 7.30-08: Havregrød, vand, mme eller sødmælk af kop
Formiddag 09.30-10.00: ½ bolle med smør, ost, frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, vand af kop.
Formiddagslur uden flaske
Frokost 12: Rugbrødshapser med smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med kogte grøntsager, pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur uden flaske.
Eftermiddag 16: En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade), revne æbler eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
18.00: Aftensmad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - får det I spiser. Det kan være en god idé at lade hende spise selv og så følge efter med noget på ske. Hun mestrer ikke skeen endnu, men kan fint spise med fingrene og med en gaffel. Vand, sødmælk eller mme af kop.
Suppleres evt. med lidt frugt, evt. en frugtgrød eller anden grød som godnatgrød, så du er sikker på at hun går mæt til ro.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften eller tidlig morgen: Flaske
Som du kan se må du gerne begynde at give hende almindelige komælksprodukter - lavet på sødmælk, altså med 3,5% fedtindhold.
Hun kan ikke spise med ske, men prøv med gaffel. Hjælp hende maden på gaflen og lad hende selv forsøge at føre den ind til munden.
Nogen synes det fungerer bedst at give barnet en flaske sen aften mere eller mindre i søvne og så bare lade hende sove videre. Andre oplever at det er bedst at lade barnet melde sig selv, når der er behov - det vurdere I selv.
Flasken stoppes normalt helt i 12-14 måneders alderen, senest når barnet er 18 måneder.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet videre på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske