Svar: Opstart i vuggestue - slut med flaske?
13. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at I har fået vuggestueplads så I har god tid til indkøring. Det er også hyggeligt for ham at starte lige inden december - det er jo en hyggelig måned, hvor man ofte laver lidt ekstra hygge for børnene :)
I forhold til jeres drengs alder nu, så vil det normalt være passende med 3 flasker dagligt. De vil ofte ligge tidlig morgen, aften og sen aften og flaskerne i løbet af dagen forsvinder altså nu.
Når han bliver 10 måneder vil han normalt kunne klare sig med 2 flasker i døgnet = 400ml. Det er den mængde han behøver for at få sit behov for jern dækket indtil 1 års alderen. Ved siden af dette, får han naturligvis mælk i grød og mos, lidt tykmælk, ost, sovs osv. og får på den måde via mere almindelig og varieret mad også sit behov for kalk dækket.
I giver i øjeblikket flasken inden formiddagsluren og springer således flasken om morgenen over. Det er helt fint, det hænger fint sammen med den nye rytme I skal have omkring 10 måneder. I stedet for flaske, kan de i vuggestuen give ham lidt mælk af en kop inden han skal sove - han kan få lidt mælk sammen med sit formiddagsmåltid og derefter blive puttet.
Det der er din opgave nu er altså at lære ham at sove uden at få flaske og i første omgang vil jeg anbefale dig at fjerne flasken inden middagsluren. I stedet kan han sidde i sin barnevogn, I kan trille en tur, kigge lidt på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Læg mærke til tidspunktet, hvor han synligt er træt og parat til at sove - det er der, du skal prøve at putte ham og lære ham at falde i søvn uden flaske og uden at blive trillet.
Næste flaske du fjerner skal være formiddagsflasken og den kan i første omgang erstattes af en kop mælk.
Med hensyn til søvn, så er de fleste børn mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med kun en lur dagligt. Måske sover din dreng forholdsvis meget - jeg kan ikke se hvor lange hans lure er. Men gennemsnitligt vil de fleste børn i denne alder sove ca 2½ time sammenlagt - det svarer ofte til en formiddagslur på ca 45 minutter og en middagslur på 1½ time. Du kan derfor overveje om din dreng måske skal vækkes lidt fra sin formiddagslur, så han er lettere at få i seng til middag. Hvis lurene ligger for sent på dagen, bliver det også svært at få ham i seng i god tid om aftenen :)
Jeg håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske