Svar: Rod i rytmen - 3 mdr.
12. oktober 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Sanne
Jeg kan godt forstå at du bliver desperat, når du ikke føler at du får sovet - men løsningen er ikke at give din dreng vælling eller at starte op med grød for tidligt. Hvis hans system ikke er modent til at kunne nedbryde den form for føde, så vil han få rigtig ondt i maven og sove endnu mere uroligt og afbrudt ...
Det er langt bedre at supplere modermælken med modermælkserstatning, hvis du gerne vil give ham ekstra. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter, så modermælkserstatning vil normalt mætte mere end brystmælk. Derfor oplever man ofte også at børn der ammes, spiser hyppigere og har brug for lidt flere måltider i løbet af dagen end børn der får flaske.
Det er normalt at børn i 3-4 måneders alderen sover mere kortvarigt i løbet af dagen og man oplever at de ligesom powernapper mere. Børn i denne alder begynder at opleve mere af verden, følge meget mere med i hvad der sker omkring dem, de skelner mere og mere bevidst hvorvidt de er ude eller hjemme, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Derfor vil børn i denne alder ofte ikke sove særligt længe om dagen, det virker som om at de ligesom ikke vil give slip på oplevelserne, at de har brug for at få det hele med.
Det kan være en god idé at man i denne alder arbejder på at få barnet til at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en lur over middag og en lur sen eftermiddag og alt efter hvor sent den sidste lur ligger, må man så vurdere, hvor tidligt barnet skal i seng om aftenen. Det er ikke usædvanligt at børn i 3-4 måneders alderen sover deres 3 lur så sent, at de ikke går i seng før kl. f.eks. er 22 og mange forældre bliver bekymrede fordi de har en forventning om at børn sover kl. 20 om aftenen ... Men sådan er det altså ikke nødvendigvis i denne alder.
Jeg har fuld forståelse for at du gerne vil ud og opleve andet end hjemmets fire vægge og din dreng har også brug for at opleve andet end mor :) Men du må forsøge at finde en rytme, som passer til jer begge og forsøge at lægge dine byture der, hvor han har fået mad, lægges i barnevognen, får lov til at kigge lidt på verden osv. og så sover imens du er af sted. Så du både får ham stimuleret og giver ham lov til at møde verden, men også forsøger at skærme ham lidt, så han ikke bliver overstimuleret og ikke kan finde ro.
De dage, hvor din dreng og du har været ude og han måske ikke har sovet særlig godt, vil han måske sove en længere og senere 3. lur, når I er hjemme og alt er ved det gamle igen. De dage vil han så naturligt gå sent i seng og det må så være okay.
De dage, hvor I er hjemme, hvor du får startet dagen tidligt, får lurene passet ind hele dagen igennem vil han sandsynligvis kunne sove lidt tidligere om aftenen.
Du er således nødt til at indstille dig på lidt fleksible sovevaner i øjeblikket og finde balancen imellem at det er okay at han powernapper mere og får stimulation samtidig med at han stadig også har brug for at blive skærmet og få hjælp til at overgive sig til søvnen, netop fordi han lige nu selv har rigtig svært ved at sige fra.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske