Svar: Søvn og mad - min søn på 6 mdr.
12. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære søvnige ... :)
Dejligt at høre fra dig igen - tillykke med lillebror :)
Jeg vil starte med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud i din drengs alder. Det kan give dig en idé om, hvorvidt han spiser tilstrækkeligt, får mælk nok og sover som forventeligt.
Tidlig morgen 05/06: Ammes i mors seng og sover lidt videre her
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vælg de blødere frugttyper som appelsinbåd og lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur, sover 1 times tid, max 1½ time
Frokost 11.30-12: Grøntsagmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde og gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Sover her 1½-2 timer - sammenlagt sover han ca 3 timer i løbet af dagen.
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden og må også meget gerne ammes her
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagmos med kød eller fisk, suppleres med brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30, sover i sin egen seng
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre i sin egen seng. Ammes ikke længere mellem 24-05 ...
Som du kan se så er dagslurene i denne plan sandsynligvis kortere end det han sover lige nu og det spiller naturligvis ind. Derudover ligger de sandsynligvis lidt senere, hvilket betyder at han vil kunne sove lidt senere om aftenen, hvorved nattesøvnen også kortes lidt ned, men stadig er lang nok til at han sover godt og sammenhængende.
Der indgår nu fast 3 måltider om dagen + 2 mellemmåltider formiddag og eftermiddag. Amningerne ligger adskilt fra disse måltider og gives naturligt inden søvn. Det er vigtigt fortsat at amme en del i løbet af dagen for at han ikke behøver søge brystet om natten.
Han sover nu i sin egen seng, hvis han ligger hos dig, vil han naturligt søge brystet mere, da mælken dufter og er let tilgængelig. Så han skal nu sove for sig selv og lære at sove i sin seng (hvis ikke han allerede gør det :o)) og så skal han beroliges med kærtegn, hjælpes med at skifte stilling osv. uden at få bryst.
Hvis det kun er brystet der virker, så må du naturligvis give ham det, men forsøg at gøre amningen så kortvarig som mulig. Forsøg at lirke brystvorten ud af munden, når han har diet lidt og kærtegn ham lidt i stedet for. Sæt noget andet og mindre afhængigt i stedet og afkort amningen for at lære ham at sove videre uden at blive fyldt op med mælk :)
Nogle gange må far tager over om natten, fordi han ikke dufter af mælk og ikke forbindes med amning og han kan jo alt andet, give masser af nærhed, fysisk kontakt og ro - men kan naturligt ikke lægge til brystet.
At sove igennem i denne alder er at sove 5-7 timer uden mælk og børn vil netop i denne alder ofte sove meget uroligt. Han har en stor motorisk uro i kroppen, svært ved at ligge stille, han tumler lidt rundt, for sig lagt i stillinger som han endnu ikke mestrer at komme væk fra og har brug for at du hjælper ham med at blive puttet og lagt rigtigt igen - men altså uden nødvendigvis at få brystet.
Så mit råd til dig er at du i første omgang ser lidt på dagens rytme, tidspunktet for mad, mælk og især søvn om dagen. Prøv om han kan nøjes med at sove 3 timer i alt om dagen og forsøg om lurene kan lægges lidt senere dagen igennem end tilfældet er lige nu ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske