Svar: Søvn uden mælk
12. oktober 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Roo
Din datter har en alder lige nu, hvor hun begynder at få lidt fornemmelse for at noget kan være farligt. Hun er så gammel nu at hun begynder at løbe, hun falder, slår sig, hun klatrer op og finder pludselig ud af at det er langt ned og at hun ikke kan komme ned igen uden hjælp. Hun oplever også mere modstand i hverdagen, oplever at du tager fat i hende, fordi hun ikke må løbe ud på vejen, du siger mere "nej!" end du tidligere har gjort og hun oplever også modstand fra andre børn, som hun leger med - de skubber, tager legetøjet fra hende osv.
Alt sammen er det med til at give hende en større fornemmelse for farer og en vide om at verden nogle gange er lidt svær og lidt overskuelig at være en del af. Det betyder at hun lige nu drømmer mere, vågner om natten, bliver ked af det, søger dig mere og søger mere trøst og nærhed. Det er naturligt for hendes udvikling og det skal du naturligvis give hende.
MEN, det er vigtigt at hun ikke får trøst via flasken, men i stedet med dine knus, din varme, din stemme, din omsorg og så kan hun få en sovebamse at putte med. Flasken erstattes med en kop mælk og en godnathistorie - og de fleste børn i din datters alder vil naturligt meget hurtigt vælge flasken fra, hvis alternativet er lidt lun mælk af en kop og så sidde på skødet eller ligge sammen i senge og læse i en bog.
Det er derfor ikke et spørgsmål om at tage en kold tyrker, hvor du fra den ene dag til den anden bare fjerner flasken og ikke giver noget i stedet. Det er et spørgsmål om at fjerne flasken og så give hende en kop mælk og en godnathistorie og din nærhed i stedet for, så hun føler at selvom verden er lidt farlig, så er du der til at passe på hende.
Det kan være en udmærket idé med en åben seng (med sengehest), fordi det giver dig mulighed for netop at sidde eller ligge hos hende, læse historien, give fysisk kontakt og nærhed, når hun skal sove. Hele putteritualet skal altså ændres og flasken bliver erstattet med noget andet, noget bedre :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske