Svar: MME og vælling?
7. oktober 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Du kan i princippet bruge både type 1 og 2 i madlavningen, det kan dog nogle gange være lettere at opløse type 2 i maden og pulveret kan bruges direkte i grød og mos (mængde svarende til mængde vand du bruger) så det er praktisk. MME på brik kan også bruges direkte.
Type 2 er lavet til børn fra 4 måneder og hvis du ammer og skal igang med skemad eller vil supplere med lidt ekstra mme og din dreng ikke har været vant til at få noget før, så ville jeg umiddelbart vælge type 2.
Du kan bruge både Allomin, Nan, Hipp og babymælk i grød og mos. Du kan også bruge de specielle erstatninger Nutramigen eller Profylac - det bruger man f.eks. til børn, hvor der er mælkeallergi og du kan også bruge Nan H.A. som har delvis effekt på allergi. Hvis din dreng ikke har problemer med allergi, så kan du ligeså godt bruge en almindelig mme fra 4 måneder, som supplement til amning. Har han f.eks. problemer med børneeksem eller lignende, så kan det være en god idé at bruge Nan H.A., Nutramigen eller Profylac - eller evt. malke ud og lave grød på modermælk ...
Der er i følge sundhedsstyrelsen ingen grund til at anvende
modermælkserstatninger baseret på helt eller delvis hydrolyseret protein til ikke-allergidisponerede børn. Og hvis du begynder at give vælling, så er det jo ikke allergivenligt, så tåler han det, så tåler han også det andet ...
Vælling hører til det man kalder for en tilskudsblanding. Det vil ofte mætte lidt mere end almindelig modermælkserstatning og nogle synes det er dejligt at kunne give en flaske vælling om aftenen og oplever at få bedre nattesøvn af dette. Men at vælling er en tilskudsblanding betyder også at vælling ikke er noget barnet behøver at få - faktisk vil mange børn springe vællingen over og gå direkte igang med skemaden. Især børn der er vant til at blive ammet vil springe vællingen over, de vil i stedet starte op med lidt skemad og vil så blive ammet som de plejer.
Fordelen ved vælling er, at det indtages af en flaske, barnet sutter og beroliges ved dette samtidig med at barnet indtager en ret stor mængde. Vælling mætter lidt mere end almindelig modermælkserstatning gør og det betyder at børn der skal spise rigtig store mængder for at falde til ro og sove godt, med fordel kan få en flaske vælling om aftenen.
Vælling er samtidig ofte en lidt blidere overgang for barnets mave end grød eller mos er det. Selvom vælling i princippet er det samme som en tynd grød, så kan det være lettere for barnet at fordøje vællingen end det ofte er at fordøje en stor mængde grød. Vælling anbefales derfor ofte til natten, fordi det giver barnet en mæthed og gør at barnet sover et lidt længere stræk, hvor skemaden, opstarte med grød og mos anbefales i løbet af dagen. Alt for meget skemad inden sengetid kan gøre at barnet sover mere uroligt - tarmene arbejder på højtryk med at nedbryde føden og derfor kan skemaden give mere urolige nætter, hvis det gives inden sengetid og det var jo ikke de man ønskede at opnå...:o)
Hvis du skal give din dreng vælling af en kop, så er det nok begrænset hvor meget du vil kunne få i ham af en kop og hvor stor effekt du vil opleve af at give ham vælling ... Du er naturligvis velkommen til at forsøge, men effekten af at sutte, falde til ro og føle sig fyldt rigtig godt op i maven, det mister du lidt ved at give det af en kop ...
Hvis du ikke har nogen problemer med at amme og din dreng ammes hele dagen igennem, så er sandsynligheden for at en enkelt flaske vælling ødelægger amningen lille med den alder din dreng har nu. Jeg kan naturligvis ikke garantere at det kan ske, men amningen er så fast etableret at en enkelt flaske om aftenen normalt ikke vil betyde noget. Du skal jo stadig amme ham sen aften, tidlig morgen og hele dagen igennem som du plejer ...
Men du kan som sagt prøve dig lidt frem og se hvad der sker og hvordan han reagerer på vælling af en kop :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske