Svar: Mælk og plan for dagen
7. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Hej Olivias mor
Tillykke med 1 års dagen, det er jo en stor dag :)
Det vil være rigtig fint at du nu begynder at give Olivia lidt mælk og det anbefales at give letmælk og surmælksprodukter af enten letmælks- eller sødmælkstypen fra 1 års alderen. Hvis hun får mellem 350-500ml mælk dagligt, vil hendes behov for kalk være dækket ind.
Jern behøver hun normalt ikke få tilskud af efter 1 års alderen, heller ikke d-vitamin, men hvis du synes hun spiser lidt ensidigt og du gerne vil sikre hende lidt ekstra vitaminer og mineraler så kan du give hende en mulitivitamintablet dagligt. Du skal dog være opmærksom på at den skal knuses eller knækkes i kvarte, så hun ikke får den galt i halsen, hun er for lille til at kunne tygge den :)
En flaske dagligt er fint, men stille og roligt erstattes den af en kop mælk, en banan og en godnathistorie. Det er således flasken inden putning om aftenen der forsvinder sidst. Du kan med fordel skrue mængden mere og mere ned, så hun tilsidst når ned på en mængde der kan klares via en kop og så skal hun som sagt have godnathistorie eller lignende som del af et nyt putteritual.
En plan for en 1 årig kan se således ud:
Morgen: Havregrød, mælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager i stykker, rester fra aftensmaden - gnavemad er et hit. Giv også gerne rejer, muslinger, hårdkogt æg og lignende en gang imellem. Vand af kop.
Middagslur
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, tykmælk / A38 eller lignende med müsli, rugbrødsdrys osv. Frisk frugt og bær, vand af kop.
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt, det kan være ærter, majs, gulerod, avokado, rød peberfrugt eller lignende. Hvis hun har spist lidt grøntsager her, så behøver I ikke spekulere over hvor meget grønt der glider ned under selve aftensmaden. Derudover er børn ofte rigtig sultne sidst på dagen og trætte når aftensmaden står på bordet.
Aften: Familiemad - det samme som I andre, almindelige børnevenlige retter. Lasagne, pasta med kødsovs, laks med pesto, rødspætter med tomat og parmesan, rødspættefileter, frikadeller (kød eller fiskedeller), ris-retter af forskellig slags osv. Mælk af kop.
Flaske / kop med mælk og puttes til natten med godnathistorie
Hvis tørstig i løbet af natten gives lidt vand af kop.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske