Svar: Søvn... vågner meget tidligt
7. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Hvis du vil ændre noget, så kan det være at give grøntsagsmos suppleret med små rugbrødshapsere til frokost, for at se om det kan mætte lidt mere end øllebrød med grøntsagshapsere.
Du kan også give en lille portion grød om eftermiddagen ved siden af amning, for på den måde at få fyldt din dreng lidt mere op om dagen.
I forhold til søvn, så lyder det rigtig fint med to lure dagligt ialt ca 3 timer og tidspunkterne er meget passende. Det er således begrænset, hvor meget du kan ændre på planen for dagen lige nu :)
Der er sandsynligvis tale om udvikling og en fase din dreng går igennem. Det sker at børn i 7 måneders alderen kan finde på at ligge og pludre om natten. Det hænger ofte sammen med at de øver deres stemme rigtig meget, de øver både de høje lyse toner og også de dybere svælglyde og om natten er det for nogle børn et rigtigt dejligt tidspunkt at gøre dette på, alt er stille og han kan tydeligt høre sig selv ..
Så måske er det derfor han lige nu vågner om natten, virker til at ville lege, pludre, hiver dig i håret osv. Han lyder jo ikke til at være ked af det, han har 'bare' lige en vågenperiode, hvor han vil pludre og underholde lidt ...
Da der er tale om en fase, så går det også over igen og det er helt fint at du forsøger at amme ham og få ham videre i søvnen. Jeg tænker at tiden arbejder lidt for jer :)
Håber du finder lidt ro i dette, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske