Svar: Light produkter - 17 mdr.
6. oktober 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Pernille
Når man er 17 måneder gammel, har man bestemt ikke behøv for saftevand eller for den sags skyld - kager, slik, sodavand, chips eller lignende ...
Jeres datter får fint med vitaminer og mineraler, når hun spiser og drikker almindelig sund og varieret mad, får sin mælk og tilmed får en multivitamintablet dagligt.
Med hensyn til light-produkter, så bliver disse 'light' fordi der bruges kunstige sødemidler i stedet for sukker. Der er så vidt jeg ved, forsket mest i kunstige sødemidler til voksne og ikke så meget i forhold til børn og man mener at et indtag af kunstige sødemidler i meget stor mængde kan være kræft-fremkaldende ...
Det er også sådan, at der er visse retningslinier og regler der skal følges, når man f.eks. producerer babymad til børn. I følge et EU-direktiv er det således forbudt at bruge kunstige sødemidler i produkter til børn under 3 år. Så vidt jeg ved, at årsagen ikke at sødemidlerne i sig selv udgør en sundhedsfare, det handler mere om at at sikre, at maden indeholder energi nok og at energien ikke sikres på grund af et højt sukkerindhold (kunstigt eller ej) ... Jeg nævner det mere for at sige, at det her er vigtigt at medtænke sukker generelt til små børn og hvorfor saftevand - kunstigt sødet eller ej - ikke bør være en del af et dagligt indtag.
Det bliver mere og mere almindeligt at bruge sødemiddel fremfor sukker i madvarer, det er trendy at købe light produkter og det handler om at vi gerne vil holde den slanke linje - vi vil ikke blive for tykke. Men børn har brug for fedt, så man skal ikke give små børn produkter med lavt fedt og kalorieindhold generelt ...
Derudover tænker jeg også at børns kostvaner dannes ud fra det de tilbydes fra de er ganske små og årene frem. Børn får dårlige kostvaner som voksne, hvis vi giver dem meget søde fødevarer fra de er ganske små. Selvom børn er vant til det søde, modermælken er f.eks. meget sød, så er det ikke ensbetydende med at de skal blive hængende i den søde retning. Den søde smag, lysten til det søde, forsvinder ikke, den vil hele tiden være der, men derfor kan man godt udfordre børns smag og give dem alle andre smagsoplevelser - det sure, det bitre, det stærke, det milde osv. Det er faktisk langt bedre at fokusere på dette, fremfor at holde fast i det søde - det er vigtigt i forhold til at forebygge kræsenhed senere hen ...
Man skal huske på at børn smager helt anderledes end vi voksne gør, deres smagsløg er nye og ubrugte, de er ikke bedøvet af kaffe eller andet. Små børn smager derfor meget mere nuancerne end vi andre ofte gør og maden behøver ikke være sødet eller krydret særlig meget, så kan barnet tydeligt smage forskel.
Det er langt bedre for jeres datter at få frisk frugt og bær og vitaminer derigennem, fremfor saftevand. Og hvis far i en særlig anledning - f.eks. til fødselsdag, juleaften eller lignende, synes at hun skal have noget særligt, så er det faktisk bedre at give hende lidt ren økologisk saft eller juice, fremfor et light produkt.
Med hensyn til fedtstof på brøddet, så vil jeg anbefale at du ikke bruger fedtstof under leverpostej, makrel, tunsalat eller lignende, da der her er fedstoft i selve pålægget. Men under fastere pålæg eller hvis hun får en klapsammenmad, som hun skal gnave ved siden af en frikadelle eller lignende, så vil jeg bruge et smørbart blandingsprodukt som f.eks. bakkedal, men gerne i variation med bløde plantemargariner, minarine og f.eks. også bruge fedstof som mayonnaise og remoulade.
Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige former for fedtstof, for netop at være dækket så godt ind som muligt - også selvom de er blevet så store, at grød ikke udgør størstedelen af deres indtag mere ... :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske