Svar: Urolig nattesøvn - 2 år, 11 mdr.
6. oktober 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Karoline
Du fortæller ikke hvad børnehavestarten handlede om ... hvorfor var det ikke en succes - hvad skete der? Under alle omstændigheder, så lyder det i hvert fald som om at der sker rigtig meget for jeres dreng lige nu og det er rigtig godt at I har besluttet at bibeholde vuggestuen indtil februar 2010 og så lade Albert finde roen i det, de trygge og vante rammer - nu hvor han også skal være storebror lige om lidt.
Netop det spiller naturligvis også ind, han er nødt til at reagere på at du er langt mindre mobil end tidligere, ikke løfter ham op som før osv. han mærker jo forandringen rigtig meget - også selvom lillesøster ikke er kommet endnu.
Og når det er sagt, så er det ofte også sådan at børn i 3 års alderen kan drømme rigtig meget og have mareridt lignende drømme. Præcis som du beskriver, han vågner er tydeligt ked at det og skal bare være hos jer - være sikker på at I er der for ham, at I ikke forsvinder. Ofte kan barnet ikke fortælle hvad det har drømt, kan ikke sætte ord på, men kropssproget fortæller tydeligt at baren har brug for bare at være hos, sidde på skødet, bliver holdt om og beroliget og det er okay. Det er super godt at I prioriterer dette.
Og så er han jo heller ikke helt rask og ondt i maven, kvalme og generel utilpashed - opkast og dårlig mave - så er det rigtig svært at finde overskud til en børnehave ...
Lige nu tror jeg bare at I skal give jer selv lov til så lidt som muligt. Bare være sammen, sidde sammen i sofaen, læse bøger, tegne, kigge fjernsyn osv. så der er fuldstændig ro på, ingen stress for nogen af jer - bare være sammen. Og så skal han lige komme til hægterne igen og det går I inden lillesøster kommer :)
Jeg ved at du har alle forudsætninger for dette og at du gør dig rigtig mange gode tanker og overvejelser, så lige nu skal I bare have ro på!
Knus herfra!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske