Svar: Vågner af sult eller af dårlig vane?
2. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære trætte mor
Det er dejligt at skemaden har haft god effekt på jeres datters mave, så I opleverlidt mere ro i den forbindelse, det lyder dog som om at din datter søger brystet en del om natten og derfor godt kan have behov for mere mælk i løbet af dagen ...
Jeg vil som udgangspunkt anbefale dig at du forsøger at få mere mælk i hende og samtidig øger din mælkemængde lidt ekstra ved at amme hende fra begge bryster mellem hver af hendes lure. Det sker tit at børn i 3-4 måneders alderen begynder at sove meget kortvarigt om dagen, de powernapper mere og har travlt med at følge med i hvad der sker omkring dem. Derfor lader de sig let forstyrre og man kommer pludselig ind i en rytme, hvor barnet slatspise og slatsover lidt og hos jer lyder det som om at dette er fulgt med op i 5 måneders alderen, hvor I er nu :)
Jeg tænker også at det er naturligt at din datter ikke sover mere end sammenlagt 2½-3 timer om dagen, hvis hun om natten sover 12 timer. Hendes samlede søvnbehov ligger på ca 14½ time i døgnet, nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre, men hvis hun har en lang nattesøvn (også selvom den er afbrudt af amning) så vil hendes dagssøvn naturligt være kortere og da hun stadig har behov for 3 lure dagligt, så vil det naturligt blive 3 korte lure ...
Jeg sender dig derfor en plan for dagen som den kan se ud og som giver dig lidt idé om, hvad du kan forvente:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, ammes evt. igen kl. 7.30 hvor dagen starter mange børn nyder at vågne på denne måde og det er helt fint.
Formiddag 9.30-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover måske kun 45 minutter
Frokost 11.30: Grød med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer naturligt efter hvor lang og hvor sen en formiddagslur hun har taget. Sover her måske 1½ time.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover sin 3 lur, som ofte er dagen korteste lur, varer måske kun 20-30 minutter
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20. Igen afhænger tidspunktet af hvor lang og hvor sen en 3. lur hun har taget.
Sen aften 23-24: Ammes og begynder måske at kunne sove uden bryst til næste morgen tidlig, mange børn er dog 6 måneder inden de kan undvære mælk midt nat.
Når jeg skriver at du skal forsøge at amme hende fra begge bryster imellem en lur, så er det f.eks. om eftermiddagen, hvor du ammer hende, når hun vågner af middagslur fra den ene side og så leger i lidt, du skrifter hende osv. så så tilbydes hun modsatte bryst inden hun puttes til 3. lur. Om morgenen får hun en ekstra amning at stå op på og ammes igen inden formiddagslur. Til frokost bliver hun ikke ammet, når hun vågner, men får i stedet grød og så ammes hun inden hun puttes til lur.
Det er rigtig vigtigt at du lige nu er opmærksom på at mæthed skal skabes hele dagen igennem for at få hende til at sove om natten og ikke behøve brystet der :) Du må gerne give hende 3/4 dl. grød eller mere, hvis hun kan spise det - men der skal stadig være plads til og lyst til mælken inden luren efterfølgende. Hvis hun får for store mængder grød og mos, så afviser hun måske brystet og så vil hun søge brystet endnu mere om natten.
Så masser af mad og mælk i løbet af dagen og så minimere amningerne om natten, forsøg at lulle hende til ro uden at give hende brystet hver gang hun vågner. Og så skal du være realistisk omkring dine forventninger til hendes søvn og jeg håber at planen viser, hvad du kan forvente lige nu :)
Håber derfor at ovenstående plan hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske