Brev:
Vågner af sult eller af dårlig vane?
2. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Vågner af sult eller af dårlig vane?
Hej Helen,
Så er jeg tilbage med endnu et spørgsmål, som jeg håber du kan hjælpe mig med :)
Vi har jo haft en del problemer med vores datters hyppige afføring og at det forstyrrede hendes søvn, vi prøvede med Laktulose 1 uge og det var stadig det samme. I samråd med lægen (som stadig ikke synes vi skulle tage en afføringsprøve) begyndte jeg at give E smagsprøver på grød (da hun var 4½ måned) og det er ligesom om det har "bremset" hendes mave lidt, så vi er nede på at hun har afføring 1-3 gange i døgnet. Så det er dejligt.
E har altid været go til at sove om natten, altså hun var svær at få til at sove, men når hun først sov så spiste hun 2-4 gange om natten og sov i alt 12 timer. Det var dejligt.. men det er helt anderledes nu !
Hun bliver stadig puttet til natten kl 21, men hvor hun tidligere selv kunne falde i søvn skal hun nu vugges / lulles / ammes før hun kan sove og når hun sover er det kun 40 min-1 time så vågner hun og skal spise / er pylret... sådan fortsætter det til kl 2 ca. hvorefter hun så kan tage 3 timer i træk (hvis jeg er heldig). For det meste er det dog hver 2. time jeg ammer om natten (og jeg er altså ved at være temmelig udkørt efter 5 mdr uden mere end max 3 timers sammenhængende søvn)
Om dagen har hun aldrig sovet ret meget af gangen, det har altid været 40 min-1 time til formiddag, 40 min - 1 time til middag og 40 min-1 time om eftermiddagen (indimellem har hun sovet 2-3 timer men det kan tælles på en hånd hvor mange det har været).
Hvad skal jeg gøre for at hun igen falder i søvn selv og sover mere end de 40 minutter- 1 time... ??
Når hun vågner efter så kort tid går jeg ind til hende (hvis hun græder/er pylret) aer hende på panden, siger go nat og nusser hende til hun falder til ro og går igen.. tit er hun dog slet ikke til at trøste på den måde, så jeg er nødt til at tage hende op og hvis vi er der hvor hun SKAL tages op for at falde til ro, så ved jeg at det er fordi hun ikke kan falde i søvn selv, jeg har prøvet at gå ind og trøste og gå ud igen i 2 timer hvor hun stadig ikke kunne falde i søvn selv.. hvad gør jeg ??
Hun har fået grød i 3 uger nu og spiser 1/4 dl enten ris-/majs-/hirse eller boghvedegrød ved middagstid og igen omkring kl 18. Er det nok?
Jeg er i tvivl om det er fordi hun er sulten hun vågner så ofte om natten eller om det bare er blevet en dårlig vane med at sove 40 min-1 time.. men hun spiser gladeligt når jeg lægger hende til hver time.
Glæder mig til at høre dit svar.
Mange hilsner
den trætte mor :)