Brev:
Vugges i søvn - 9 mdr.
2. oktober 2009
Alder:
9 mdr.
Vugges i søvn - 9 mdr.
Kære Helen
Igen tak for dit sidste svar. Dette spørgsmål er en fortsættelse af det samme emne.
Min lille Basse-pige vågner nu flere gange om natten og græder som pisket. Hun får sin godnat flaske og en drømmeflaske, men vågner ofte lige før eller efter drømmeflasken. Det eneste, som får hende til at sove videre er at stå med hende i armene eller ligge sig ned med hende på brystet. Vi kan først lægge hende fra os igen, når hun sover dybt.
Det er egentlig en dårlig vane, som begyndte, da hun sidste fik tænder og var syg. Da lagde jeg hende på brystet, da det var for hårdt sat skulle op hver halve time og stå med hende... hun vejer jo over 11 kg. Jeg ved fra dit sidste svar, at hun ikke behøver mere mad før næste morgen. Så det undgår jeg nu, men hænger nu på at have hende liggende på mig.
Jeg har købt nogle brio bed-rockers, for at aflaste min ryg og arme. Det virker for det meste at vugge hende liggende i sengen. Men... er det bare endnu en dum vane at gi´hende? Om dagen bliver hun lagt i sin voksipose, holdt lidt i armene ved siden af barnevognen indtil hun er afslappet, hvorefter jeg lægger hende. Sommetider bliver hun lidt ked af det, så vugger jeg hende lidt i vognen.,.maks 2 minutter hvorefter hun selv klarer resten.
Jeg er meget bevidst om at følge dine anvisninger, så hun bliver lagt på samme måde hver dag og aften, når hun er afslppet efter af blive holdt i armene et par minutter og lagt vågen, men klar til at overgive sig. Som sagt skal jeg vugge hende lidt i barnevognen eller i sengen lidt, så sover hun.
I går fik hun flaske kl. 19.50, faldt hurtigt i søvn, men vågnede kl. 22.50 og græd. Hun græder og sutter fingre skiftevis, men falder ikke i søvn igen. Jeg lader hende lige klare det selv, før jeg blander mig. Men jeg føler, at hun er begyndt at kalde på mig. I går puttede jeg hende så igen, og begyndte at vugge hende i sengen. Hun græd og græd, holdt pause og snakkede lidt, græd igen/råbte, og snakkede lidt og faldt i søvn. Det tog vist 15-20 minutter. Hun græd selvfølgelig ikke hele tiden. Hun sov så til kl. 24., her fik hun sin drømmeflaske på 250ml, og så sov hun til kl. 07 i morges.
Jeg vil meget gerne væk fra at skulle tage hende op, men er det at vugge sengen en ny dårlig vane? Er det forvirrende signaler at sende, når jeg først vugger sengen, for derefter at give hende en flaske en time efter, når hun græder igen? Jeg vil meget gerne være konsekvent. Hun forstår utroligt meget nu, det er jeg helt sikker på, så hun skal vide, at jeg mener det.
Når min mand prøver at tage hende op og stå med hende i armene skriger hun højere indtil hun kommer over til mig, hvorefter hun falder i søvn med det samme.
Selvfølgelig skal nat-tiltagene afpasses efter situation, det er jeg helt med på. Men hun skal lære at jeg ikke tager hende op, hver gang hun drømmer, prutter el.lign.
Skal jeg i stedet for at vugge sengen, nusse hende, det 3. øje osv, som du altid anbefaler. Men jeg må sige, at når jeg prøver disse ting, så skriger hun bare højere. Jeg tror ikke, hun forstår hvorfor jeg står så tæt på og ikke tager hende op, som jeg plejer. Det virker bedre at stå i benenden af hendes seng og vugge, så hun ikke kan se mig.
Hun vågner højest 3 gange i løbet af natten med mindre hun er syg/tænder på vej. Det lyder lidt som et luksusproblem, det kan jeg godt selv høre, men jeg håber alligevel, du kan hjælpe.
Knus fra basses mor