Svar: Ændring af døgnrytme?
2. oktober 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Troldens mor
Tillykke med den lille dreng og tak for din fine beskrivelse af hans døgnrytme - jeg håber at mange vil se din beskrivelse af hvordan dagen / døgnet ofte forløber med et lille barn på knap 2 måneder for det du fortæller er så fint.
Der er intet unormalt i at I skal hjælpe jeres dreng med at overgive sig til søvnen, skal skærme ham med dynen, en klud, ligge under kalechen osv. ligesom han om aftenen har brug for at blive trillet en tur for at koble fra. Efter en lang dag skal der ikke så meget til at han bliver overstimuleret og det hjælper ham og får ham til at koble fra at I nu har indført en gåtur om aftenen. Ja, han går sent i seng, men det er helt fint - det er lang bedre at han sover sit lange søvnstræk fra kl. 23 til 04 end at han sover fra kl. 20 til 01 - synes jeg i hvert fald, fordi det også giver jer mulighed for en god og sammenhængende nattesøvn.
Du skal ikke være bange for at du er ved at indføre dårlige vaner eller andet. Det er helt alderssvarende det du fortæller og det lyder som nogle rigtig fine rutiner. Jeres dreng lærer lige nu at forbinde sin lift, dyne og klud med at skulle sove, han føler sig tryg og rolig og han mærker en rytme, hvor der er forskel på at være aktiv og energisk og på at skulle sove og slappe af. Det er alt sammen rigtig fint.
I 3-4 måneders alderen ændrer søvnen sig, sådan rent søvnteoretisk bliver søvnen anderledes og barnet begynder ofte at powernappe lidt mere i løbet af dagen. Dagslurene bliver altså kortere og tiden imellem hver lur bliver længere. Derfor vil mange børn i denne alder også gå sent i seng.
I takt med at barnet begynder med skemad, kommer der naturligt en ny rytme og rutine ind i hverdagen og det påvirker også søvnen. Barnet vil i 6 måneders alderen ofte begynde at kunne nøjes med kun 2 lure dagligt og vil her derfor begynde at gå i seng omkring kl. 20. Der er således lidt måneder endnu, inden man rigtigt kan begynde at tale om rytme, fast sengetid osv. og I er nødt til at væbne jer lidt med tålmodighed.
Det er fint at lade ham sove i liften og det kan være en god idé som en overgang at stille liften i sengen, fjerne kalechen og lade ham fornemme rummet han er i, stedet hvor han sover. Når han så vokser ud af liften, så puttes han direkte i seng eller i barnevogn og kender jo så stedet hvor han ligger. Han skal naturligvis fortsat have sin klud osv. som han allerede har nu og skal puttes som han plejer.
Jeg håber I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske