Svar: Vil kun spise Sinlac
1. oktober 2009
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Hvor er det dejligt, at diverse allergitest er forløbet uden problemer og at I har fået at vide at jeres dreng ikke har mælkeallergi :) Jeg bliver dog nødt til at skrive at jeg håber det holder - der er jo en vis risiko for at din dreng godt kan have allergi, når man tester ham og han er så ung ... Det har jeg i hvert fald lært :) men det vigtigste er at han lige nu er symptomfri, dejligt.
Jeg tænker også at du skal holde fast i at han lige nu faktisk spiser og har lyst til det ... Få fat i Sinlac igen og brug det så som basis for andre ting, så han stille og roligt får mere og mere af det andet og mindre og mindre Sinlac. Du kan altså sagtens blande andre typer grød i Sinlac en overgang - f.eks. lidt hjemmelavet havregrød ville måske være godt :)
Vær opmærksom på at du også kan købe grød, hvor du selv skal tilsætte mælk. Nestle laver blandt andet dette og du kan med fordel så give ham udmalket modermælk i grøden (selvom det er svært at få det ud) eller bruge f.eks. NAN H.A som er en hypoallergen erstatning ...
Derudover skal din dreng have mad i hånden, som han selv kan sidde med og gumle på. Ikke små brødhapsere, men større stykker som kan kan sidde og opbløde med spyt, øve sig mundmotorisk på og stille og roligt på den måde vende sig til at mad smager forskelligt og mad smager godt. Det kan være ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper, det kan være kogte grøntsager som stykker af kogt blomkål eller broccoli, det kan være en kartoffelbåd, det kan være lidt agurk osv. Hvad du nu synes han kan sidde med og udgangspunktet må gerne være noget af det I andre spiser.
Nogle børn vægrer sig mod kartoffelmos og får næsten kvalme af det, hvis din dreng har det sådan, så lav mos uden kartofler. Det er helt fint.
Da han er glad for den lidt søde smag, så lav også grøntsagsmos af søde grøntsager, rodfrugter er ofte rigtig godt til dette, da de giver en naturlig sødme. Det kan være mos af f.eks. gulerod, pastinak, græskar eller du kan bruge specielle sweat potatoes.
Brug sovs i madlavningen - det kan være smørsovs, men det kan også være lidt af den sovs I andre får - det kan f.eks. være lidt pastasovs/tomatsovs krydret med oregano eller lignende milde krydderier og hvor kødet har stået og småsimret på panden. Han kan godt få lidt af dette på sine grøntsager for at gøre smagen interessant.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske