Svar: Spiser ikke ret meget skemad
1. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Kære M
Tak for dit brev og din fine åbne beskrivelse af Emils start på livet og den første tid som nybagt mor. Det lyder som om at det har været rigtig hårdt, det må have været svært med de 3 ugers indlæggelse og uvished ...
Jeg har netop i mit forrige svar til dig omkring Emils søvn, sendt dig en plan for dagen, som jeg forestiller mig at den kan se ud. Jeg kan se at den ligner din nuværende plan ret meget og det er jo godt ...
Jeg synes du skal give Emil lidt agurk i hånden (på tommelfingeren), når han mister interessen for skemad, både fordi det kan stimulere ham mundmotorisk men også fordi det fremmer lysten til at spise, giver ham en pause og så er han måske parat igen efter et par minutter.
Når han bliver 6 måneder kan han også få brødskorper (ristede rugbrødsbjælker) eller lignende i hånden, lige nu er det bedst med agurk eller måske en kold gulerod.
Derudover skal du ikke fokusere så meget på mængden af mad han spiser, det er helt fint, hvis han kun spiser få skefulde til ½ dl. grød eller mos 2-3 gange dagligt. Det er meget bedre at han spiser ½ dl. x 3 dagligt end 1½ dl. på en gang, både fordi det levner bedre plads til mælken, men også fordi det er med til at give en god rytme for dagen og så er det samtidig godt med variationen - det motivere også til at spise, at få lidt forskelligt tilbudt dagen igennem :)
Jeg vil anbefale dig at du giver ham den sene aftenflaske, fordi han på sigt for brug for mælk der. I takt med at han spiser mere og mere skemad, så forsvinder mælken om dagen og for at få mælkebehovet dækket, så er en flaske sen aften rigtig godt. Han kan få den mere eller mindre i søvne, du behøver således ikke vække ham.
Det kan evt. forsøges med en vælling, for at se om han bedre tager imod dette og om det vil give en forskel i hans mave og dermed søvn. MEN, jvf. netop afsendt svar om søvn, så handler hans uro om natten sandsynligvis også om hans alder og udvikling.
Jeg håber du kan bruge dette videre, i hvert fald må det give en ro, at alt lyder til at forløbe normalt nu. Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske