Brev:
Spiser ikke ret meget skemad
1. oktober 2009
Alder:
5 mdr.
Spiser ikke ret meget skemad
Hej
Min søn Emil er 5½ måned gammel. Hanvejede ved fødslen 2800g og var 50 cm. Han vejer nu 7100g og måler 65 cm.
Jeg synes lige jeg vil fortælle dig om vores forhistorie, da vi har haft en meget hård start. Emil blev meget syg, da han var 3½ måned gammel. Begyndte at kaste op og mistrivedes. Jeg blev indlagt med ham i 3 uger, hvor lægerne ikke kunne finde ud af hvad han fejlede. Han blev ved med at kaste sin mad op, hvis vi flyttede på ham indenfor to timer efter han havde spist, og han kunne ikke længere gennemføre et måltid hos mig, idet han hostede og hostede.
Anæmi havde han også. Han fik sonde i 1½ uge og min udmalkede mælk deri, men ikke den fulde mængde, så han tabte sig en del. Jeg fik mindre og mindre mælk og til sidst måtte han på erstatning. Efter ca. en uge begyndte han at få det bedre og han kunne nu tage føde til sig på flaske uden at hoste. Jeg var kørt helt psykisk ned og kun havde meget lidt mælk. Vi fik mange forfærdelige mulige diagnoser og selv kikkertundersøgelse af luftveje og spisrør var han til, men de kunne ikke finde noget unormalt, indtil den dag de tog en urinprøve til metabolisk screening. Der fandt de nogle stoffer, som normalt ikke skal være der.
De mente det skyldtes mangel på B12 vitamin, og jeg fik taget en blodprøve, som viste den var meget lav. Emil havde simpelthen ikke fået ret meget i modermælken, da mit niveau var meget lavt.
Heldigvis har han det godt idag og vi går til fys med ham for at fremme hans motoriske udvikling, da han gik i stå i forbindelse med sin sygdom. Jeg synes nu han kommer rigtig godt efter det efterhånden.
Nå men det var den lange historie, men jeg synes du skulle havde den, da jeg ikke ved om den kan have indflydelse på Emils lyst til mad.
Da han var ca. 4½ måned gammel begyndte vi med lidt smagsprøver af grød (pga. urolige nætter). Det gik i og for sig fint nok. Nu er han så 5½ måned gammel og vi er også begyndt på lidt grønsagsmos om aftenen. Problemet er, at han ikke rigtig gider skemaden længere. Ofte bliver det kun til 5 tsk fulde og det er uanset om det er grød eller mos. Vi har prøvet majs-, boghvede- og risgrød samt kartoffelmos med gulerødder. Putter lidt frugtmos på grøden som topping. i starten spiser han med velbehag og siger sine "madlyde", men så begynder han at sidde meget urolig og piller og putter fingrene i munden.
Det er jo helt fint, da det måske er hans måde at smage på maden på, men så vil han ikke længere åbne munden og det ender ofte i irritabilitet hos ham (og mig, men jeg forsøger at være tålmodig). Vand er han meget glad for og det kan jeg altid få ham til at drikke.
Vores dag ser oftest sådan ud:
Kl. ca 5-6 vågner og får MME 150-200 ml, sover lidt videre
Kl. 7-7.30 Vågner
Kl. 9-9.30 MME ca. 165 ml
Formiddagslur (45-75 min)
Kl. ca. 11.30-12.00 Grød (5 tsk. fulde-½ dl)
Kl. 12.30-13.00 MME ca. 165 ml
Middagslur (45-90 min)
Kl. ca. 15.00 Nogle gange lidt frugtmos som snack
Kl. 15.30 MME 120-165 ml
Nogle gange en powernap inden aftensmaden, hvis jeg kan få ham til det.
Kl. 17.30-18.00 grøntsagsmos (5 tsk. fulde-½ dl)
Kl. 19-19.30 Puttes til natten med MME 165-200 ml
Sover til næste morgen (dog uroligt, men synes ikke jeg har så god erfaring med at give ham mad hverken sen aften eller om natten, da han vågner alligevel og det stjæler hans appetit hele næste formiddag)
Håber du kan give et godt råd til, hvordan han kommer til at spise mere skemad og bliver mere interesseret i det. Vil jo gerne have at det begynder at køre lidt bedre nu han snart bliver 6 mdr.
Du må også meget gerne komme med kommentarer til vores dagsprogram og om der er noget vi skal ændre.
Tænker også på hvornår vi mon skal starte et tredje måltid op??
Hilsen M