Svar: Navlebrok
1. oktober 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Sanne
Navlebrok er normalt ufarligt og det er sjældent at det giver problemer. Hos de fleste børn vil de også forsvinde af sig selv inden for 12-18 måneder, men hos nogle børn bliver de ved med at være der.
Det kan have noget at sige, hvordan navlebrokket har udviklet sig. Ofte kan man mærke at hullet, hvor tarmen falder ud igennem bliver mindre og mindre og hvis det er tilfældet, så er der jo en sandsynlighed for at det vil lukke sig af sig selv på et tidspunkt. Ofte vil man også kunne 'proppe' brokket ind i hullet og netop i takt med at hullet så bliver mindre og mindre, så vil barnet naturligt af sig selv blive i stand til at holde tarmen på plads igen.
Navlebrok giver derfor sjældent problemer og det kan være fornuftigt at se tiden lidt an. Især fordi man, som du skriver, skal være lidt påpasselig med at operere og dermed bedøve små børn under 2 år ...Operation for navlebrok kræver nemlig fuld bedøvelse.
Det lyder som om at din datters navlebrok er forholdsvis stort og jeg synes det er relevant at det bliver set og vurderet af en speciallæge. Derfor vil jeg anbefale dig at du bedre lægen om at få en henvisning til børneafdelingen, hvor de kan vurdere, hvorvidt hun bør opereres nu eller bør vente 1 år eller mere. Det er altid en go idé at få en second opinion og især at få børn vurderet af en rigtig børnelæge, når der er tale om sådanne situationer :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele - og giv mig gerne en tilbagemelding om hvordan det går jer og hvad udfaldet bliver :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske