Svar: Søvn, mad og vuggedød
1. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Jette
Det lyder som om at din datter lige nu har behov for at sove en morgenlur og det er helt okay, en plan for dagen kunne så se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Sover morgenlur herefter, sover som nu ½ times tid
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 10.30-11 som nu
Frokost 12.30-13: Tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk, når hun vågner af sin formiddagslur, samt brødskorper, agurk og lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. 14 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager og hvor meget hun samlet set får sovet i løbet af morgen og formiddag.
Eftermiddag 16: Flaske, frisk frugt i hånden eller frugtmos som om formiddagen.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. 19 som nu
Sen aften 23: Flaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig - sover i sin egen seng om natten.
Med hensyn til vuggedød, så er risikoen for dette minimal nu, hvor din datter er i stand til at vende og dreje sig selv. Det er især de første måneder som er kritiske.
Du har naturligvis ret i at den skræk sidder i alle forældre, intet kan være mere forfærdeligt end at miste sit barn og det er så frygteligt når det sker. Men du er nødt til at sige til dig selv, at din datter er så gammel nu, at det ikke vil ske og så må du prøve at tro på og finde roen i det.
Det er rigtig godt at du generelt sørger for at undgå røg, ikke bare på grund af vuggedød, men fordi passiv rygning er skadeligt for børn (og dig selv for den sags skyld). Det er fint at have en regel om at jeres hjem er røgfrit, det er en god idé at lade hende være så meget som muligt udendørs, hvis I er et sted, hvor der ryges osv. Mere kan du desværre ikke gøre, folk har jo ret til at ryge i deres eget hjem ...
Men ro på i forhold til vuggedød og så håber jeg at den nye plan hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske