Svar: Manglende middagssøvn
14. september 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Tina
Dejligt at høre fra dig igen :)
De fleste børn vil naturligt i en alder af 1½ år, have behov for at sove en middagslur dagligt og jeg synes det er rigtig fint, at I insisterer på at hun i det mindste lægger sig og får hvilet lidt. I kan jo ikke få hende til at sove mod hendes vilje, men bare det at blive lagt ned, få koblet lidt fra, det er vigtigt for hende stadigvæk.
Nogle børn sover meget, andre har et mindre søvnbehov og de fleste børn på jeres datters alder, vil have behov for at sove 13-13½ time i døgnet. Ofte 11 timer om natten og så 1-1½ time til middag.
Jeres datter sover fra ca 19-7-7.30, altså en nattesøvn på 12-12½ time og hører hun til de børn, der sover lidt mindre end gennemsnittet, så vil hun sandsynligvis have det fint med kun at hvile sig ½ times tid midt på dagen.
Hvis I ønsker at hun skal sove middagslur, for at undgå overtræthed og pylren sidst på dagen, så vil det sandsynligvis være nødvendigt at afkorte hendes nattesøvn lidt. Du skriver at selvom hun vågner tidligt om morgenen, så sover hun stadig ikke til middag - men tingene ændrer sig ikke på en dag, der skal flere dage til. Derfor kan I overveje om I i en periode, vil tage hende tidligere op og strække sengetiden lidt, for at hun naturligt begynder at føle sig træt - ender med at falde i søvn, når hun ligger og hviler sig og således måske kan gå i seng kl. 20 i stedet for kl. 19 ...
På den måde kan I altså godt ændre hendes søvnmønster lidt, men det kommer til at kræve en indsats og tålmodighed fra jeres side, for hun vil naturligt i nogle dage få mindre søvn end hun reelt har behov for og vil derfor være ekstra pylret og umulig - men netop dette skulle jo så gøre, at hun begynder at mærke behovet for at få en lur midt på dagen ...
Med hensyn til hendes opvågninger om natten, drømme og gråd, så handler det om hendes alder og udvikling lige nu. Mange oplever at børn i 18-20 måneders alderen vågner om natten med mareridt lignende drømme ...
Det handler om at hun begynder at få lidt farefornemmelse lige nu, hun oplever rigtig meget i løbet af en dag og alle oplevelser skal bearbejdes i drømme om natten. Farerne består i flere ting - hun er motorisk rigtig godt igang nu, nu løber rundt, oplever at falde, slår sig. Hun klatrer også op, finder pludselig ud af at der er højt op og langt ned og at hun endnu ikke mestrer selv at komme ned ...
Hun oplever også mere modstand end tidligere, både fra jer og fra børnene i vuggestuen. Hun er undersøgende, hendes udforskningstrang er stor, men ofte forhindres hun i at undersøge, stoppes med et nej! og I holder også fast i hende, for at hun ikke løber over vejen osv.
De andre børn giver modstand fordi de skubber til hende, tager legetøjet ud af hendes hænder, nogle bider i denne alder og det er alt sammen med til at hun nu begynder at forstå at livet ikke bare er sjov og ballade - det er faktisk også nogle gange lidt hårdt ... Og netop denne øgede bevidsthed, denne spirende farefornemmelse, den giver ofte gråd og uro om natten.
Det bedste I kan gøre er at være der for hende, betrygge og berolige. Lad hende mærke at I er der, giv hende evt. en lille natlampe på værelset, lad døren ud til gangen stå åben, så hun kan høre jer og fornemme at hun ikke er alene. Hav lidt vand stående ved sengen hun kan få når hun vågner - det kan berolige hende lidt og gøre at hun så bedre kan sove igen.
Jeg håber du kan bruge lidt af ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske