Brev:
Søvnproblemer - igen - 9 mdr.
14. september 2009
Alder:
9 mdr.
Søvnproblemer - igen - 9 mdr.
Kære Helen
Så er den desværre gal med søvnen igen. Jeg skrev til dig for ca. halvanden måned siden angående vores søns mange opvågninger/amninger om natten. Du gav os dengang det råd, at stoppe med at amme ham i søvn om aftenen, da du mente, problemet hang sammen med uheldige søvnassociationer. Vi fulgte dit råd, og det hjalp øjeblikkeligt.
Den første aften protesterede han godt nok en del, men der var resultat med det samme, og allerede på anden aften var der væsentligt færre protester. Sådan gik der 10 dage, efter kun 4 dage protesterede han stort set ikke om aftenen mere, og det kørte bare om natten. Amningerne var reduceret til aften inden putning, sen aften og tidlig morgen, og for første gang i mange måneder oplevede jeg at få mere end 3 timers sammenhængende søvn. Det er så desværre slut nu.
Efter de første 10 dage skulle vi på familiebesøg og det ødelagde de gode takter noget. Vores søn var meget urolig, sandsynligvis over at sove et fremme sted, og han endte i sengen mellem os som i de ”gode gamle dage”. Vi var af sted nogle dage og det var det samme alle nætter: vores søn sov uroligt og mellem os. Heldigvis blev alt godt igen da vi atter var hjemme i de vante rammer, vi genoptog ”putning uden amning” og vores søn sov meget bedre om natten.
Men det har været ferietid her hos os, og vi har været af sted til flere ting siden. Hver gang med samme resultat: uro de nætter vi har sovet ude, med genoptagning af de gamle ”amme i søvn vaner” og tilbage til de gode vaner, de nætter vi har været hjemme. Med undtagen den sidste uge: Vi kom hjem fra den sidste weekendtur for en uge siden, og siden da har vores søn bare sovet rigtigt dårligt, også selv om han ikke er blevet ammet i søvn.
Han vågner mange gange og kan være svær at få til at sove videre uden brystet. Derudover kan jeg af en eller anden grund ikke selv længere sove mens jeg ammer ham, så det bliver ikke til så meget søvn mere for mit vedkommende. Og det er noget skidt, for nu er vi nået derhen, hvor jeg skal tilbage på arbejde fra i morgen (mens vores dreng skal være hjemme hos far). Vores daglige rutine er stort set som sidst jeg skrev, dog er formiddagsmåltidet nu lidt mere bastant, og amningen først på eftermiddagen springes over.
Vi har virkeligt brug for dit input nu, for jeg ved faktisk ikke rigtigt hvordan jeg skal komme igennem den kommende uge.
Mange hilsner
Mor