Svar: Den første grød - 4 mdr.
13. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Lis
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig, det luner og er rigtig dejligt at vide, at mine svar både til dig og til andre kan give ro i sjælen :)
Det lyder umiddelbart som om at du godt kan starte op med lidt skemad til din datter. Det er meget små mængder der er tale om og det skal have sin tid ... men hun lyder interesseret, hun ammes hyppigt, lyder til at have hovedkontrol osv. hvis hun åbner munden bevidst, når du giver hende d-dråber af en ske, så får du et billede af hvorvidt hun fornemmer at det er tid til skemad ...
Jeg vil anbefale dig at starte om formiddagen, når hun vågner af sin formiddagslur. Her er hun frisk og udhvilet og det vil være et godt tidspunkt at forsøge på. Sæt hende på dit skød eller sæt hende i en skråstol eller en sækkestol hvis du har en sådan. Hun skal ikke ligge ned at spise, men er modsat også for lille til at sidde i høj stol, så på skødet er bedst eller alternativt i skråstol/sækkestol.
Du starter med en helt ren grød af ris eller majs. Du kan lave den selv eller købe en pulvergrød. Fordelen ved det sidste er at du kan lave meget lille mængde af gangen og ikke får så stort et spild (grød kan ikke fryses, men hjemmelavet grød kan dog holde sig et døgn i køleskabet).
Du starter med 4-5 tsk. fulde af gangen, gerne med en blød silikoneske, da hendes læber former dig bedre om den. Bibehold den samme type grød i 3-4 dage og prøv så med en ny slags. Stille og roligt går du over til at forsøge med grød af flager, det kan være hirse, boghvede eller quinoa, som giver en lidt mere fnugget konsistens og lærer hende ny smag.
Når hun begynder at spise lidt større mængder, så må du gerne variere grøden med forskellig frugtmos som topping. Det skal være kogt mos eller frugtmos fra glas du bruger, sålænge hun ikke er ældre.
Når hun begynder at kunne spise ½ dl. uden problemer og måske mere, så begynder du at give hende skemad to gange dagligt - det passer nok med at hun her er omkring 5 måneder og du kan meget fint give hende grød formiddag eller frokost som du plejer og så begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen.
Mos af kartoffel og gulerod er godt at starte med og stille og roligt varierer du mere og mere med forskellige grøntsager, - blomkål, broccoli og squash. Fra 6 måneders alderen kan hun få endnu mere variation.
Det er en god idé at bibeholde en kendt ting om dagen. Altså der hvor du introducerer nye grøntsager så bibeholder du en grød hun kender om dagen og modsat - når du introducerer nye grødtyper, så bibeholder du en kendt grøntsagsmos.
Hun skal have vand af kop samme med skemaden og du giver det bedst af et lille bæger eller snapseglas, som passer til hendes lille mund. Hun skal ikke have mme, da hun får sin mælk fra dig. Du må gerne bruge vand fra hanen - det skal ikke være iskoldt, men skal være fra den kolde hane. MED MINDRE I har privat vandboring, så må hun ikke få vand fra hanen - er I tilsluttet det offentlige vandværk er der ikke problemer.
Hvis du laver maden selv, skal der tilsættes mælk og du kan her bruge udmalket modermælk eller modermælkserstatning. I alt hjemmelavet mad skal der derudover tilsættes en tsk. fedtstof.
I starten skal hun tilbydes brystet ligeså hyppigt som hun plejer og skemaden kommer altså ud over det vanlige indtag. I takt med at hun får mere og mere skemad, så vil hun naturligt selv regulere sit behov for amning. Det er dog vigtigt fortsat at tilbyde brystet efter amning (inden lur) så hun stadig får mælk nok.
Du må gerne introducere frugtmos som jeg har skitseret i planen og så stille og roligt gå igang med grøntsagsmosen :)
Vælling, er der i princippet ikke grund til at give hende. Ernæringsmæssigt har hun ikke behov for dette, det er i princippet det samme som en tynd grød og mælk får hun jo nok af hos dig. Samtidig vil hun ikke tage sutteflaske, så ...
Hvis du har et højt ønske om at kunne blive aflastet en gang imellem, gerne vil at far eller en anden kan give flaske - eller du ved at din barsel er kort og din datter derfor er nødt til at lære at tage flaske, så bliver du naturligvis nødt til at arbejde ekstra for dette.
En måde at få hende til det på, kan være at bruge udmalket modermælk. Så skal hun kun forholde sig til at måden hun skal sutte på er anderledes, men smagen er det samme og noget hun kender.
Ellers er der ikke andet for end at blive ved og ved, og også gerne lade far forsøge sig, da han ikke forbindes med amning og ikke lugter af mælk og så se om ikke hun tager imod på et tidspunkt.
Med hensyn til metoden med at tage hende op/ned flere gange, så kan du godt forsøge dette. Den kaldes for "babywhisperer" metoden og kan i forhold til din datters alder være et okay forsøg. MEN ellers tænker jeg, at det handler meget om at du ikke skal putte hende, før hun tydeligt viser at hun er parat.
Hun er så gammel nu, at hun interesserer sig rigtig meget for verden og hvad der sker omkring hende. Hun har rigtig travlt med at følge med i det hele og har svært ved at koble fra og lukke af, når hun skal sove. Hun har brug for at hendes vågne perioder er aktive perioder, hvor hun bliver stimuleret rigtig meget både mentalt og fysisk og når hun så skal sove, så skal du hjælpe hende med at lukke alle stimuli ude.
Du skal have et fast putteritual, en måde du altid putter hende på, med nogle helt genkendelige ting. En sutteklud, et kærtegn, beroligende lyde osv. som Elizabeth Panthley også beskriver, så hun forberedes og ved at det er sengetid nu.
Og så skal du amme hende som du plejer og først når hun viser sig parat derefter skal hun puttes. Du skal stadig som tidligere nævnt se og lytte til hendes vejrtrækning, lægge mærke til hendes øjne. Lægge hende fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at hun er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Putte hende med klud ved ansigtet, dine hænder på hendes krop, vugge hende stille imens hun ligger der, sige dine små ord "ssshhh" osv. så hun på den måde lulles til ro, der hvor du ønsker hun skal sove.
De gange hvor hun falder i søvn ved brystet og let kan lægges over - lad hende gøre det, det er synd at vække hende!
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske