Brev:
Den første grød - 4 mdr.
13. september 2009
Alder:
4 mdr.
Den første grød - 4 mdr.
Kære Helen.
Først vil jeg lige sige tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.
Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.
I mit sidste brev fortalte jeg om vores datter og en hverdag, som var præget af urolighed. Efter to uger hvor jeg kun havde fået 3-4 timers afbrudt søvn, valgte jeg alligevel til sidst i ren desperation at kontakte en kiropraktor. Det viste sig, at hun havde et hold i nakken samt mange spændinger i lænden, og sandsynligvis har haft det siden fødslen.
Vi syntes, hun var med motorisk, men det viste sig, at hun ikke kunne dreje hovedet til venstre, når hun lagde ned. Det havde vi ikke observeret, da vi oftest lægger legetøjet foran næsen på hende. Vi har været til 3 behandlinger nu, og vi kan allerede se en forskel. Hun kan ligge meget længere på maven nu, og hun er begyndt at sove godt om dagen i sin barnevogn. Det er ikke meget, vi er ude at rokke. Nætterne er dog fortsat præget af uro.
Vores pige er nu 4½ mdr. gammel og skal snart i gang med sin første grød, men jeg er lidt usikker. Når vi spiser følger hun os interesseret, og hun åbner munden, når hun får sine d-dråber, eller hvis vi fører en ske hen til hendes mund.
Nætterne er som sagt præget af uro, men det virker ikke som om hun er sulten. Hun får 2-3 gange, som hun plejer. Tværtimod vender hun ansigtet væk og bliver vred, hvis jeg tilbyder hende oftere. Jeg kan ikke rigtig finde ud af om uroligheden skyldes alderen, eller at der ikke er mælk nok til hende, men burde hun så ikke skrige af sult? Hun klynker bare utilfreds., og hun kan være svær at få til at sove igen.
Hun får også lidt vand fra en kop. Jeg er lidt i tvivl om vandet stadig skal koges, eller om hun må begynde at få fra den kolde hane. Og skal jeg tilbyde hende vand, når hun stadig ammes fuldt ud?
Lige nu ser vores hverdag sådan ud. Det er stadig ca. tider. Ingen dage er ens.
07.00: Vågner, pusles og leger.
08.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover 1½-2 timer.
10.30: Ammes, pusles og leger.
12.30: Ammes og puttes til middagslur. Sover 1½-2 timer.
14.30: Ammes, pusles og leger.
16.30: Ammes og puttes til eftermiddagslur. Sover 30-45 min. (Er ofte svær at få til at falde i søvn her.)
17.30: Ammes, pusles og leger
19.00: Ammes
20.00: Skifter til nattøj og ammes i søvn.
00.30: Ammes.
04.00: Ammes.
Mine spørgsmål er:
- Hvornår er hun parat til grød? Og hvornår på dagen skal jeg introducere det for hende?
- Hvor meget grød skal hun have?
- Hvordan skal jeg starte op? Altså hvor langsom skal jeg gå frem?
- Skal hun have vand eller modermælkserstatning at drikke til maden?
- Skal jeg fortsætte med at amme lige så meget? Eller vil hun selv sige fra, hvis hun ikke er sulten?
- Hvordan skal vores hverdag så se ud, når grøden er introduceret fast?
- Er det rigtigt, at man ikke må introducere frugtmos, før hun bliver glad for grønsagsmos?
- Kan man introducere lidt vælling for hende, så nætterne bliver lidt mere rolige? Og hvordan kan man gøre, når hun ikke er interesseret i sutteflasken?
Puha en mundfuld :)
Og derudover har jeg lige et lille spørgsmål angående hendes søvn. Jeg har længe ammet hende i søvn, og det har fungeret. Men nu virker det ikke så ofte mere. Enten falder hun ikke i søvn ved brystet, eller også vågner hun idet jeg putter hende i hendes seng, og så vil hun ikke have mere mælk. Så nu vil vi gerne have hende lært at falde i søvn selv i sin egen seng, så far også kan begynde at putte hende, men vi er lidt i tvivl om, hvilken metode der er bedst.
Jeg har brugt Elizabeth Pantleys nænsomme sov selv-plan gennem en periode på to uger, men det har ikke haft effekt endnu. Jeg har læst om en metode, hvor man putter hende med nogle gode ritualer. Begynder hun så at græde, tager man hende op, trøster hende og putter hende igen, når hun stopper. Det fortsætter man med til hun sover. Hvad synes du om den metode?
Har du andre fif vi eventuel kan bruge? Vi er lidt i tvivl om, hvordan vi skal gøre, når hun en gang i mellem stadig falder i søvn ved brystet. Skal vi holde hende vågen ved sidste amning, så vi kan begynde at lære hende selv at falde i søvn? Og må hun så stadig falde i søvn ved brystet om natten? Ja, spekulationer er der nok af…
Håber du kan hjælpe os.
Med venlig hilsen
Lis