Svar: Mængdeangivelse for babygrød
13. september 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Her er det tilladt at spørge om alt og ingen spørgsmål er dumme spørgsmål :)
Når jeg skriver en dagsplan og skriver at barnet tilbydes ½ dl. grød, så er det en ½ dl. færdig grød. Når jeg skriver 1 dl. grød osv. så er det 1 dl. færdig grød. Og færdig grød er her den mængde man får, når man blander gryn/mel/flager med mælk og evt. fedtstof.
Hvis du laver grød af ½ dl. gryn, så tilsætter du vand som det koger sammen med og derefter sikkert op til ½ dl mælk. Det giver sandsynligvis samlet en grød portion på ca 1 dl. færdig grød og at din datter ikke spiser det hele er helt okay - det er i princippet bedre at hun spiser 3/4 dl. færdig grød 2 gange dagligt end 1½ dl. færdig grød kun en gang dagligt.
Det er derfor rigtig fint at du giver hende 3 måltider dagligt, får lidt rytme ind omkring det at spise og som sagt bedre at hun spiser lidt og tit end få og store portioner. Det holder maven bedre igang og er med til at sikre en fortsat stor mængde mælk :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske