Svar: Aftensmad er et helvede
12. september 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Hej med dig
Mon ikke din dreng reagerer som han gør, fordi han søger lidt ekstra opmærksomhed. Hans appetit plejer jo ikke at fejle noget og han trives normalt godt ... :)
Han er jo en kvik dreng, som spekulerer meget og oplever mange ting og lige nu skal han jo være storebror og kan sandsynligvis godt mærke at der sker en ændring hos jer. At lukke munden for maden, vrænge på næsen, skubbe tallerkenen væk kan godt være en nem måde at sikre sig jeres opmærksomhed på - han bliver meget hurtigt centrum for middagsbordet og hvem vil ikke gerne være det?
I skal naturligvis medtænke at han er i en grænsesøgende alder og at I godt i en alder af knap 3 år kan begynde at stille visse krav til at holde bordskik. At han f.eks. sidder med ved bordet, når I spiser, at han skal have vasket fingre, at han ikke vrænger af maden, men smager på det osv.
I skal naturligvis ikke stille krav, som han ikke kan honorere, som at han skal blive siddende til I alle er færdige med at spise. Det er også vigtigt at I serverer børnevenlige retter, hvor der i hvert fald altid er en ting han godt kan lide.
I skal naturligvis anerkende hans lyst til at lege, prøve grænser og udforske verden, men I må også meget gerne stille lidt krav "jeg ved godt at du gerne vil lege, men maden står på bordet og vi skal spise nu, så må du lege bagefter...".
Og så må I naturligvis se hvordan han reagerer på den besked. Det kan nemlig godt nogle gange udløse et voldsomt anfald og han kan godt blive hysterisk, når han oplever denne modstand og det må I så prøve at rumme. Ikke sætte ord på, for han vil i denne situation sandsynligvis ikke græde fortvivlet, men snarere netop 'hysterisk', fordi han prøver at se hvor langt han kan gå 'hvis jeg bliver ved, så får jeg nok min vilje' og det skal han jo ikke lære :) Så derfor må I holde fast i at det er spisetid og at han skal sidde med ved bordet og så i øvrigt ikke give hans opførsel særlig opmærksomhed.
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke har ondt for tænder, er ved at blive syg eller andet der gør at hans appetit er nedsat lige nu, for så kan I ikke stille krav på samme måde :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske