Svar: Sove i barnevogn og selv falde i søvn
12. september 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Gitte
Tillykke med lillesøster, det lyder som om at det går rigtig fint hos jer og at alle trives med den nye situation :)
Isabella er stadig så lille, at hun naturligt vil regulere sit behov for søvn selv. Omkring 8 ugers alderen kan du begynde at indføre små faste ritualer, når hun skal sove, så du stille og roligt får indført lidt rutiner og dermed genkendelighed - det kan være at blive puttet med en sut, sutteklud, kærtegn, beroligende ord osv. Omkring 3-4 måneders alderen ændrer søvnen sig yderligere og her vil det normalt være fint at arbejde på 3 lure dagligt og have en lidt mere fast plan for dagen. Og i takt med at hun begynder med skemad, vil rytmen ændre sig igen.
Lige nu er det vigtigste at hun bliver skiftet, så hun sover med en ren og tør numse, får mad, bliver svøbt og puttet og at du skærmer hende og hjælper hende til ro, når hun skal sove. Det er helt normalt at hun nu kun kan være vågen i 1-1½ time, så skal hun sove igen, stille og roligt vil hun kunne være vågen i lidt længere tid, begynder også at kunne pludre lidt i forbindelse med et måltid osv. men der går lidt uger endnu. Hun bør ikke være vågen i mere end 2 timer, så skal hun atter sove.
Det er fint at putte hende i liften, da den skærmer hende og giver hende ro. Den er ikke for stor og virker der for tryg. Liften stiller du hvor du ønsker hun skal sove og da du gerne vil lære hende at sove ud, så er det fint at sætte den i barnevognen. Nogle gange når hun næsten at falde i søvn ved brystet og flyttes så direkte til liften og videre ud i barnevognen, andre gange så når hun lige at registrere at du putter hende og begge dele er rigtig fint, når hun ikke er ældre end hun er.
Det vil på sigt være gavnligt for hende at blive svøbt lidt. Det at være svøbt i et klæde eller måske i en voksipose eller lignende (nu vi går vinteren i møde) vil hjælpe hende til fysisk ro og bedre søvn. Du vil derfor kunne erstatte liften med en sovepose, hvor du putter hende indendøre, gør den til en del af et genkendeligt putteritual og herefter lægger du hende ud i barnevognen. Soveposen (voksi, duni-duo, drømmepose og hvad de nu hedder allesammen) kan bruges alle steder - også hvis I er i byen og hun skal sove et fremmed sted, så vil den være genkendelig og tryg for hende.
Hvis hun vågner efter 30-60 minutters søvn og har brug for hjælp til at sove videre, så putter du hende på samme måde, som da du først lagde hende til at sove. Altså bruger de samme kærtegn, de samme beroligende ord "ssshh", giver hende sut/sutteklud eller hvad hun nu har og du må her også gerne trille barnevognen lidt, eller vippe den lidt for at lulle hende videre i søvnen. Det er naturligt at hun har brug for at blive vugget, vippet lidt for at sove - det blev hun også inde i din mave - og det er ikke det samme som at du skal trille flere kilometer med barnevognen :o)
Du spørger hvornår hun selv vil kunne falde i søvn og jeg tænker at alle børn har brug for at man er der, sidder hos dem, bruger tid sammen med dem, når de skal sove - Det har selv Christian stadig i en alder af godt 2½ år, så man må nok indstille sig på at man ikke vil kunne putte et spilvågent barn, sige godnat og gå og regne med at barnet så klarer at falde i søvn selv trygt og roligt :)
Det handler for jer lige nu om at putte hende, når hun tydeligt har brug for det og gør det du så fint beskriver: "Indtil nu har jeg ikke tænkt på barnevogn, hvornår og hvordan hun skulle spise og sove - for jeg har bare fulgt hendes behov..." og det er ligepræcis sådan det skal være.
Der vil være perioder, hvor hun har brug for at du er der og perioder hvor hun klarer det selv - det svinger meget det næste år - men lige nu er det du gør fint og de andre tidspunkter tager vi hen af vejen :)
Rigtig meget tillykke med hende og fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske