Brev:
Sove i barnevogn og selv falde i søvn
12. september 2009
Alder:
0 mdr.
Sove i barnevogn og selv falde i søvn
Hej Helen.
Så er Christian blevet storebror til lille Isabella, der nu er 3 uger.
Christian er blevet lidt bedre til sin junior seng, men render stadig væk ud et par gange, og klokken bliver tit 21 før han sover. Men det går fremad, og lige nu sker der jo også en masse forandringer for ham.
Mit spørgsmål går til Isabella:
Christian har som lille aldrig sovet meget, sov ofte kun 30 min. af gangen - så jeg har jo været meget bange for at vores 2. barn skulle få samme søvn mønster. Men de første 3 uger her har hun nærmest kun sovet og spist.
Nogle dage har hun sovet 4 timer til formiddag og 4 timer til eftermiddag. Hun har også sovet 6 timer - hvor hun bare lige hurtig skulle have lidt at spise (jeg ammer) og så sov hun igen. Så det er virkelig skønt at få noget søvn - så der også er overskud til Christian, så indtil nu har jeg ikke tænkt på barnevogn, hvornår og hvordan hun skulle spise og sove - for jeg har bare fulgt hendes behov.
Men nu tænker jeg, at hun skal ud i barnevognen og vænne sig til den - og gerne lære selv at falde i søvn. Christian gik jeg rigtig meget med i barnevognen, så længe jeg gik sov han - og vågnede med det samme den stod stille.
Hun er begyndt at blive lidt gladere for sin sut, for med den håber jeg at hun også nemmere selv kan falde i søvn. Indtil videre har hun sovet i liften inde i sin kravlegård. - for det meste er hun jo faldet i søvn ved mit bryst, men er også blevet lagt ned når hun har været træt - og selv faldet i søvn.
Hun kan også vågne efter 30 min eller 60 min. hvorefter hun selv falder i søvn igen. Men hvor når kan de selv falde i søvn, og hvad gør man når de bare ligger vågen i barnevogn - og begynder at græde. Her inde kan jeg give sut og nusse hende, så sover hun igen - men det er ikke lykkes ude i barnevogn. Jeg har kun forsøgt to gange - så skal nok også have lidt mere tålmodighed, men jeg bliver hurtig frustreret og tænker at det bliver det sammen som med Christian - for det var virkelig hårdt.
Håber du har nogle gode råd, også om hvor længe hun snart skal til at være vågen - før sove igen. - synes det er svært at se på hende, selvom jeg godt kan begynde at kende hendes gråd for sult og søvn. Tror der går ca 1-1 1/2 time før hun sover igen.
Kærlig hilsen
Gitte