Svar: Spiseproblemer igen igen
12. september 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Vibeke
Naturligvis er det okay, at du skriver igen :)
Det er vigtigt at jeres datter får mælk nok, det handler ikke kun om behov for jern, vitaminer, kalk osv. men også om at hendes væskebehov skal dækkes.
I er naturligvis påvirket af den historie I har med jer, med vægtstagnering, spisevægring og indlæggelse på hospitalet og derfor påvirker det jer naturligvis dybt, at hun lige nu ofte afviser flasker og skal nødes ekstra meget .. det påvirker naturligt nok jer mere, end det ville påvirke andre :)
Prøv ikke at gå i panik og lad være med at presse hende unødigt. Ring til jeres læge og spørg, hvad et acceptabelt indtag vil være - altså hvor lidt vil de sige hun kan nøjes med. Det kan sagtens være at 500ml i en periode vil være okay, fordi hun stadig her vil få f.eks. jernbehovet dækket. Derudover kan hun jo også få vand, til at dække væskebehovet. Der kan i situationer som jeres, godt gælde lidt andre regler, så tal med lægen om det.
Hun skal fortsat have mad, skal have næring og det er fint at give hende skemad 2 gange dagligt, lav grød og mos med mme, så hun derigennem også får lidt ekstra næring og energi.
Flaskerne skal ikke ligge direkte i forlængelse af et skemåltid men inden hun skal sove næste lur ... Det kan også være at I skal forsøge det modsatte, at I simpelthen starter med at give hende flaske, når hun vågner af en lur - måske kan I fange hende i opvågningen og få hende til at drikke, vi må næsten formode at hun er tørstig, når hun har sovet og så vil 5 flasker i døgnet måske være nok for hende ...
En plan, som starter med flaske efter lur (selvom det normalt ikke er det jeg anbefaler :)) kan se således ud:
Morgen: Tilbydes flaske og dagen starter
Puttes til formiddagslur
Vågner og tilbydes flaske
Frokost: Får lidt grød af forskellig slags, evt. varieret med forskellige former for frugtmos, vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag: Flaske, når hun vågner af lur
powernapper
Aften: Får lidt grøntsagsmos, varier mellem forskellige grøntsager, kartoffel, gulerod, blomkål, squash, broccoli osv. vand af kop.
Puttes til natten og tilbydes flaske inden. Afviser hun, så put hende og se om I så kan få den i hende mere eller mindre sovende senere
Sen aften / tidlig nat: Flaske som indtaget sovende.
Som I kan se her, så indgår der i denne plan 5 flasker og det kan være helt fint. Det er vigtigt at hun ikke føler at hun presses til flasken hele tiden.
Samtidig har jeg som sagt forsøgt at skrue planen sådan sammen, at hun starter med flasken, når hun vågner af en lur og naturligt må føle tørst.
Jeg håber at ovenstående vil hjælpe lidt hos jer - fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske