Svar: Kræsen - 2 år, 2 mdr.
11. september 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Lotte
Din dreng kan sagtens få sit mælkebehov dækket dagligt, ved at drikke en kop mælk og så få en portion yoghurt, lidt ost, sovs osv. Han er dækket ind, hvis han får min. 350ml og bør max få 500ml alt incl.
Sutteflaske i 2 års alderen er ødelæggende for tænderne og kan ikke anbefales. Der er sukker (laktose) i mælk som lægger sig omkring barnets tænder og giver grobund for huller. At få sutteflaske når man er 2 år gammel er også med til at holde ham i et 'babystadie' hvor han slet ikke hører til. Han er en lille dreng nu og skal behandles som sådan. I forhold til at din dreng også har problemer med mellemørebetændelse osv. så er det også en rigtig dårlig idé - sutteflasken bør væk og mælkeindtaget er ikke en begrundelse mere ... :)
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: En portion havregrød, lavet med mælk, eller en portion havregryn med lidt sukker og mælk på. Et glas mælk at drikke.
Formiddag: ½ havregrynsbolle med ost, evt. lidt marmelade, ½ banan eller anden frisk frugt og bær, vand af kop.
Frokost: Fiberholdigt brød med forskelligt pålæg, meget gerne fiskepålæg og gerne gnavemad ved siden af i form at både fisk, kød og grøntsager. Vand af kop.
Eftermiddag: En portion yoghurt med rugbrødsdrys, müsli (uden honning og chokolade) eller lignende, ½ grovbolle med smør, ost, frisk frugt og bær af forskellig slags, vand af kop
Før aftensmad: En tallerken med forskelligt grønt som nu, det kan være majs, rød peberfrugt, agurk, gulerod eller lignende. Du må gerne lave en gulerodssalat, bestående af revne gulerødder, rosiner, æbler og måske lidt ananas - så får han både noget sødt og også de sundere gulerødder.
Aften: Ris, pasta, kød, fisk, sovs af forskellig slags og grøntsager. Han kan spise helt almindelig børnevenlig mad og det er ofte en god idé at servere maden adskilt på tallerkenen. Det vil sige lige pasta i det ene rum, frikadelle i det andet og lidt sovs at dyppe i, i det tredie rum.
Det er også okay at du i en periode giver ham lidt af det ene f.eks. kød først og når han så har spist det, så får han lidt pasta :)
Tilbydes mælk af glas til maden eller tilbydes vand og så kan du give ham en kop mælk som en del af putteritualet, men han bør få mælken inden han får børstet tænder.
Så skal han puttes, have en godnathistorie og sove i sin seng. Vågner han om natten af en drøm, tilbydes han vand og ikke mælk.
Som du kan se indgår der i denne plan et glas mælk morgen og aften + mælk i/på morgenmaden, en portion yoghurt, tykmælk eller lignende om eftermiddagen og så mælk i form af sovs, ost på bollerne. Det er nok til at dække hans behov.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske