Brev:
Kræsen - 2 år, 2 mdr.
11. september 2009
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kræsen - 2 år, 2 mdr.
Kære Helen
Tak for dit svar mht til Oscar og hans spiservaner.
Naar jeg har sendt et brev til dig, kommer jeg altid til at glemme nogle vigtige ting, som jeg syntes, du burde have med for bedre at kunne sætte sig ind i situationen og spørgsmaal, som jeg gerne ville have stillet dig, derfor tillader jeg mig, at skrive til dig igen om samme emne.
Jeg kan fortælle dig, at Oscar kun drikker vand til maaltider og mellem maaltiderne. Juice eller saftevand har han kun smagt nogle faa gange, og det er ikke noget han faar til dagligt.
Jeg vil gerne prøve at tilbyde ham mælk igen i kop enten varm eller kold, for at komme af med sutteflasken om aftenen. Jeg gaar jo ud fra, at han skal have et vist antal ml mælk i den alder han har? Kan youghurt og ost erstatte noget af mælkeindtaget?
Til frokost og til aftensmad giver jeg ham som regel grøntsagerne imens jeg gør resten af maden klar, derefter faar han hans kød og til sidst hans pasta f.eks. hvis det hele bliver serveret paa samme tid, er det kun pastaen der bliver spist. Er det en daarlig vane, at vi bliver ved paa denne maade, eller er det ok? Det er selvfølgelig lidt besværligt naar vi er ude at spise :) men hjemme er det saadan set ikke noget stort problem.
Vi spiser som regel altid sammen, men eftersom vores arbejdstider er meget forskellige, er det ikke altid muligt, dvs Oscar ofte kun spiser med én af os i hverdagen. Hvor jeg ofte syntes, det er nemmere, naar vi alle er sammen, han bliver længere tid ved bordet og hygger sig mere.
Du har ret i, at der en kulturforskel mht mad for børn. Jeg oplever, at børn hernede spiser meget varieret til frokost og aftensmad, de faar forret, hovedret og dessert, og det er altid varm mad de faar. Men til goûter som de kalder det, ved omkring 16-tiden er det ofte meget sukkerholdigt mad som kiks, kager og de beholder sutteflasken i meget længere tid, og det er paa den maade, at de faar deres mælkeindtag dækket.
Undskyld mit lidt rodede brev ad to omgange..
Med venlig hilsen
Lotte