Brev:
Vil kun puttes af mor - 7 mdr.
11. september 2009
Alder:
7 mdr.
Vil kun puttes af mor - 7 mdr.
Kære Helen
Endnu et spørgsmål herfra - denne gang om aftenputning.
Vores lille pige på 7 md. blev fra hun var helt lille af mest puttet af far. Det var ikke uden gråd, men hun var altid på armen indtil hun faldt i søvn og blev taget op af sin seng igen, hvis hun vågnede igen og begyndte at græde. Så hun har aldrig oplevet at skulle falde i søvn helt alene eller grædende. Grunden til, at far stod for putningen var, at jeg efter fødslen var ret medtaget og så blev det sidenhen en måde for min kæreste at være lidt sammen med vores datter om aftenen, når han havde været på arbejde hele dagen.
På et tidspunkt følte jeg dog, at hendes gråd blev værre om aftenen og jeg fik en fornemmelse af, at hun måske efterspurgte mig til putningen, så jeg begyndte at tage over med det. Jeg synes heller ikke længere det var godt, at hun altid faldt i søvn på armen fordi det var så svært at lægge hende i sin seng uden, at hun vågnede op igen. Derfor begyndte jeg at putte hende i egen seng ved at synge for hende og holde hende i hånden og så tage hende op, så snart hun blev ked af det, for så at lægge hende tilbage, når hun var rolig og tryg, men før hun faldt i søvn. Det resulterede ret hurtigt i nul gråd ved putningen og at hun falder i søvn på en rolig og hyggelig måde.
Hun falder stadig i søvn på denne måde eller ved brystet. Så hun falder ikke i søvn, uden at jeg er ved siden af og holder i hånd. Hvis hun vågner op igen plejer jeg at kunne få hende til at falde i søvn med det samme ved at tale til hende og lægge en hånd på hendes pande i et par minutter, så det fungerer ret fint.
Men, det fungerer desværre ikke, når far skal putte. Til at begynde med går det rigtig fint. De hygger sig og synger osv., men når hun så skal til at lukke øjnene, så bliver hun rigtig ked af det og kan ikke slappe af, før jeg kommer og tager over. Hun kan også fortsætte med at græde, hvis far bliver i rummet, som om hun tænker, at vi kan finde på at fortsætte med projektet "far putter".
Til gengæld går det bedre om natten, der kan far de fleste gange få hende til at falde i søvn igen ved at holde hende i hånden. Hvis hun bliver ked af det, er det dog mig, der må putte hende igen.
Far kan godt putte hende om dagen i barnevognen, men ikke indendøre, der går det som om aftenen.
Vi vil så gerne have ændret denne situation, så far og datter kan få nogle hyggelige putninger sammen og så jeg en gang i mellem kan springe putningen over og måske endda være ude af huset. Det har jeg endnu ikke været om aftenen uden hende siden hun blev født. Bl.a. pga. denne situation - jeg kan ikke holde tanken ud, at hun skulle blive utrøsteligt ked af det og jeg så ikke er der.
Til slut skal jeg sige, at hun sover godt både nat og dag. Hun sover som oftest om natten fra 19.45/ 20.00 til 05.50/ 06.30 med en amning undervejs og en til to korte opvågninger.
Har du et godt råd til os? Skal vi fortsætte med at efterkomme hendes ønske, om at det skal være mig, der putter eller kan vi få far på banen på en måde, der ikke skaber utryghed hos vores datter?
Med tak for en god brevkasse.
Venlig hilsen Eva