Svar: Middagssøvn - 2 år, 8 mdr.
10. september 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Noahs mor og far
Når man er 2½-3 år som jeres dreng, så vil et gennemsnitligt søvnbehov være 12½ time i døgnet og når jeg ser på jeres brev og beskrivelsen af hvordan han sover, så lyder det som om at han bliver fint dækket ind :)
Jeg synes derfor det er problematisk at gå ind og pille ved hans rytme, da han trives med rytmen som den er nu og tilsyneladende har en rigtig god evne til at regulere sit behov ... I weekenden sover han ofte lidt mindre end til hverdag, tilgengæld tager han så lidt længere middagslure, når han til hverdag endelig falder i søvn og han trives på denne måde.
Man kan naturligvis godt overveje om man skal holde middagsluren nede på 1-1½ time i stedet for nogle gange 2½ time, for på den måde at få forlænget nattesøvnen lidt (læs: Få ham en time tidligere i seng), men da han tydeligvis bliver ked af at blive vækket og er sur og tvær, når I forsøger, så synes jeg faktisk det er synd. Der er jo ikke tale om en dreng, som sover vanvittigt sent og I har mulighed for de fleste dage at lade ham vågne af sig selv om morgenen - han er på den måde ret privilegeret :)
Det er bestemt ikke alle børn der i en alder af godt 2½ år er i stand til at flekse mellem hverdag og weekend og det er super at han kan. Jeg synes ikke man som udgangspunkt skal ændre på dette.
Når han skal starte i børnehave, så vil han sandsynligvis begynde at kunne undvære middagslur nogle dage, men vil andre dage have ekstra behov fordi det kræver meget af ham at være der. Det er noget børnehaven er opmærksom på, det er jo normalt i børnehaven at børn begynder at springe middagsluren over, så de er vant til netop at lade børnene flekse der :) Jeg synes derfor I skal lade tiden råde lidt - I er jo allerede igang med en nedtrapning, fordi han ikke sover i weekenden og jeg vil formode at det ændrer sig helt af sig selv til hverdag.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske