Brev:
Middagssøvn - 2 år, 8 mdr.
10. september 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Middagssøvn  - 2 år, 8 mdr.
Hej Helen
Noah er nu blevet 2 år og 8 måneder, og han er super glad, meget snakkende og helt på niveau med sin alder.
Vi vil gerne høre din vurdering omkring hans søvnmønster - ikke det er dårligt, for det er det ikke, men han sover mindre end gennemsnittet (har altid gjort det) og har i perioder taget lange lure om dagen.
I sommerferien pakkede vi barnevognen væk, hvilket han selv hjalp med til. Siden den dag har vi ikke kunnet få ham til at sove til middag her hjemme, og har derfor valgt at lade ham undvære i de fleste weekender, da han som regel ikke har tydlige tegn på træthed. Det betyder så også at han sover 19.30-20.00 og ca. 11 timer frem.
I hverdagen er vi så heldige, at vi ikke skal ud af døren på et bestemt tidspunkt, hvorfor han får lov til at sove til han vågner (ca. 6.15 +/-), nogle få dage skal han vækkes ca. 06.45.
I dagplejen puttes han ca. kl. 12/12.30, og her sover han fint, nogle gange 2½ time, andre gange 1 time.
Om aftenen sover han sjældent før 21.00, selvom han kun har sovet 1 time i dagplejen. Vi går ind på værelset for at læse godnat historie ca. 20.00 og ca. 10-15 min læser vi i bøger og taler om dagen, eller hvad han nu finder på at spørge om.
Han er hverken utilfreds eller noget, vil dog gerne underholdes (spørger en masse, vil have vand, hvad laver du, kom og sæt dig), sikkert fordi han nogle dage puttes for tidligt, men jeg synes det er sent at putte ham kl. 20.30
Vi har haft en lang periode hvor han har haft behov for at vi sidder hos ham til han sover, og det gør vi gerne, bare han ligger stille og putter, dvs. ingen snak mv. Og når han først er kommet dertil "jeg vil putte nu" og han mener det, tager det max 5 min. før han sover.
Altså er han tryg ved sin seng, og det har han faktisk altid været.
Nu går vi med lidt tanker omkring det at springe middagsluren over i dagplejen, evt. blot nogle dage, da vi (specielt mig) synes det er sent han falder i søvn. Omvendt har vi meget sjældent ulvetime herhjemme og vi ser vores søn rigtig meget i og med han er længe oppe. Men på den anden side vil det være rart med lidt aften til os voksne.
Er helt med på at han skal hvile/slappe af i dagplejen, men hvis han tager lang tid om at falde i søvn, tænker jeg han måske blot skal op inden da.
Det varer jo heller ikke så længe inden han skal i børnehave, og til den tid vil han selvfølgelig blive meget mere træt, og vi har da også tænkt, han lærer at sove tidligt på et tidspunkt. Men vil det være bedre at træne ham i at undvære middagsluren nu, hvor indtrykkene er mindre end når han starter i børnehave. Eller skal vi blot lade tiden vise vej
Han har klart brug for den nogle dage, men tænkte en form for nedtrapning måske var vejen frem.
Vi har forsøgt med at vække ham, og det virker ikke. Vi får blot en sur og tvær dreng, fordi han ikke er ordentlig udhvilet.
Vi ser frem til at høre fra dig.
Mange hilsner
Noahs far og mor.