Svar: Aktivt barn og mad
10. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Sanne
Du kan tro at dit brev giver mening og tak for dine ord, det er rigtig dejligt at høre, at du har kunne bruge mit tidligere svar og at det har givet lidt ro :)
Det er altid meget svært at gisne om fremtiden og hvordan børn vil udvikle sig. Men hvis du allerede nu oplever at din datter er meget aktiv, har masser af gåpåmod, udforsker verden og samtidig også er en meget følsom pige - ja så er der nok noget om det og det er nok en del af hendes personlighed. Derfor vil det også følge hende lidt, for det er jo sådan hun er, men det behøver bestemt ikke være noget dårligt tværtimod.
Under alle omstændigheder kommer der i hvert fald ikke noget dårlig ud af at møde hende så godt du kan og være der for hende og det du fortæller lyder så fint. Det er rigtig dejligt at du kan mærke at der sker en forskel nu, at hun græder mindre, at hun i stedet grynter lidt når hun skal sove og det er helt okay - det må hun gerne :) Du er jo om hende hele tiden, sikrer dig at alt er okay, at hun har det godt, føler sig tryg osv. Ingen problemer i at lade hende prøve at finde roen selv, som du beskriver det.
Det lyder også som om at hun er rigtig glad for grød og jeg tænker at du fortsat skal prøve at holde mængden lidt nede. Giv hende max ½ dl. og så hellere to gange dagligt. Det er bedre at hun får ½ dl. x 2 end 1 dl. x 1, det levner bedre plads til mælken ... Derudover er det vigtigt at du giver hende vand sammen med skemaden og når hun søger skeen igen og igen, så kan vandet være en god måde at aflede hende på :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Max ½ dl. grød af ris, majs, hirse eller lignende uden gluten - varier yderligere om nogle dage ved at tilsætte lidt frugtmos som topping (det skal være kogt mos, hjemmelavet eller købt på glas). Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover sin 3. lur som ofte er dagens korteste lur
Aften 18: Max ½ dl. grød (anden slags end til frokost) - begynd først med grød her, når hun har fået grød til frokost i 7-10 dage og det tydeligt går rigtig godt. Når hun så har fået grød et par gange dagligt i yderligere en uges tid, så kan du begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen i stedet - f.eks. lidt mos lavet af kartoffel og gulerod. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20. Igen afhænger tidspunktet for putning af hvor sen en 3. lur hun tager og hvor lang luren er ...
Sen aften 23-24: Flaske og kan måske sove til næste morgen tidlig, mange børn har dog forsat brug for endnu en flaske midt nat indtil de er omkring 6 måneder - eller sover måske fra 20 til 02, får flasker og sover videre til 06 og det er også helt okay :)
Du må gerne give din datter mere end 200ml mælk, hvis hun kan spise det og tydeligt viser behov. Generelt gælder dog at det er bedre at give hende en flaske ekstra i løbet af et døgn end at give ekstra meget mælk i hver flaske. Til små børn er hyppige måltider bedre end få og store måltider :)
Håber planen for dagen hjælper dig lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske