Brev:
Hjælp til rolige søvnfyldte nætter
10. september 2009
Alder:
15 mdr.
Hjælp til rolige søvnfyldte nætter
Hej Helen.
Så har vi atter brug for din hjælp og igen omhandlende vores nætter :o)
Christian er nu 15½ måneder og er stadig en dejlig glad dreng om dagen. Han nyder at gå i vuggestue (ja, det vendte heldigvis :o)) og spiser og sover fint i løbet af dagen.
Men vi er ret desperate efterhånden for at få vores nattesøvn tilbage og for at give ham en hel nattesøvn, for den sags skyld.
Han vågner stadig minimum 2 gange hver nat, nogle gange langt flere gange, hvor han enten græder eller nogen gange nærmest skriger, som om han er bange og har mareridt.
Han kan ikke spises af med at vi bare trøster ham med ord og nusser ham nede i sengen, så vi ender med at tage ham op og sidder med ham, indtil han er faldet til ro. Når vi vil lægge ham igen, så er helvedet løs og han begynder at skrige allerede inden han lægges i sengen.
Det medfører selvfølgelig, at vi tager ham op igen og sidder med ham endnu en gang, hvilket oftest ender med at vi sidder med ham ca ½-1 time pr opvågning.
Han bruger stadig ikke sut og er ikke særlig interesseret i bamser og lign.
En typisk hverdag ser efterhånden således ud:
Kl. 615: vågner
kl. 645: ca. 3 dl. Havregrød lavet på mælk med knust vitaminpille. Vand til.
kl. 9: Brød og frugt i vuggestuen. Vand og mælk til.
kl. 1030: madpakke med 1 stk leverpostej og ½ stk smøreost (jep, det er stadig det eneste han vil spise på brødet). + gnavegrønt og lidt frugt. Vand til.
kl: 11 Puttes til lur og sover alt mellem 1 3/4 timer til 3 ½ timer.
kl. 1330/14: eftermiddagsmadpakke, nogenlunde svarende til frokostmadpakken. Får vand til.
kl. 16/1630: Eftermiddagssnack hjemme. Kan være lidt brød med smørelse, skorper, gnavegrønt + lidt frugt. Vand eller mælk til.
kl. 18: Aftensmad. Hvor han spiser det samme som os. Får vand til.
kl. ca 1930: Puttes på sit eget værelse med godnatsang, hvor han sidder hos os. Får en god tår vand og bliver langt over i sengen. Falder oftest hurtigt i søvn ca kl. 20.
Og så starter natten jo...! Men ikke for Christian, for derefter vågner han så ca. kl. 24, kl. 3 (hvor han oftest er ret vågen og græder voldsomt hvis vi lægger ham igen) og igen ca. 430/5.....
De gange, vi har givet fortabt efter at have været vågen meget længe om natten, ender vi med at tage ham ind i vores seng, tror han at dagen for alvor skal starte og falder ikke i søvn igen. Så det har vist sig ikke at være en løsning for os.
Kan du hjælpe os? Nogen gode råd?
Og hvad med hans mareridt, er der noget vi kan gøre der, andet end at trøste ham?
Vi er desperate!
Bør vi afkorte hans lur? (Hvilket vi egentlig synes er synd, når han stadig er forholdsvis lille).
De gange vi har lagt ham senere i seng, vågner han stadig flere gange om natten.
Det skal lige siges, at Christian ikke får sukker endnu, andet end hvad der naturligt er i frugt etc. Drikker heller ikke light saftevand (eller får andre lightprodukter i det hele taget).
Han kommer ud hver dag og er en aktiv dreng, der udvikler sig (i følge vuggestuen), helt efter bogen. Han er ca 84 cm og vejer ca. 11.
I følge børnelægen er han ikke længere præget af reflux og ørerne er tjekket x flere, hvor vi hver gang får svaret, at han har nogle fine ører, der intet er i vejen med.
Han har 10 tænder efterhånden og natteroderiet bliver forstærket i de perioder hvor der er tænder på vej.
2. spørgmål:
Når vi en gang i mellem irettesætter Christian, hvis han enten er ved at gøre skade på sig selv eller andre, kaster han sig enten ned på gulvet og lægger an til at banke hovedet ned mod gulvet indtil han rammer det med panden, hvorefter han bliver ked af det og bliver trøstet. En anden handlemåde er at han, hvis vi siger Nej!, begynder at slå sig selv i hovedet.
Vi synes det er noget mærkeligt, men er det helt normalt at små 15 måneder gamle børn opfører sig på denne måde?
Det er sjældent at vi hæver stemmen, og går hovedsageligt ind for en "Ja-opdragelse" i stedet for en "Nej, det må du ikke-opdragelse" og har derfor indrettet vores hjem efter at han som udgangspunkt må det hele, selvfølgelig med undtagelse af at bide i ledninger etc., hvor vi så siger nej og flytter ham fra det, mens vi viser ham noget andet spændende i stedet.
3. spørgsmål:
Det er omkring vitaminpiller. Der er jo et utal på markedet og jeg ville høre om der er nogen, du bedre kan anbefale end andre. Vi er umiddelbart hoppet på Multitabs til børn ml. 1-10 år. Men er der nogen der er bedre?
Vi håber du kan hjælpe os endnu en gang :o)
Mange hilsener
Marianne og familie :o)