Svar: Hvordan får jeg hende til at spise?
10. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Lærkes mor
Det vil være rigtig godt, hvis du kunne begynde at give Lærke lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med - hun er glad for agurken og det må hun gerne få, men hun skal også have alt muligt andet ...
Det at sidde med noget i hånden, bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til skemad.
Selvom børn ikke har tænder så kan de sagtens sidde med lidt brødskorper, agurkestænger og lignende i hånden og de nyder ofte at putte noget i munden. Det er helt naturligt for din datters alder at undersøge med munden, gummerne klør osv. og hun bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting. Hun øver sig også I at sige lyde, brummer med sine læber osv. og der er på den måde lige nu, stor fokus på at bruge munden og det skal udnyttes :)
Det gør ikke noget at du blender hendes mad fint, hvis hun så spiser det. Det vigtigste er at hun kommer igang med at spise og du må gerne adskille tingene, så hun ved at det hun får i hånden skal hun gumle og sutte på, opbløde med spyt osv. og det hun får med ske, kan hun bare synke som det er.
Risgrød, majsgrød osv. er alt for kedeligt for hende, det samme er kartoffel og gulerodsmos. Din datter er så gammel nu, at hun skal have mad der smager af noget og mad der tager udgangpunkt i jeres mad og skal I have noget en dag, som ikke er for babyer, så må du købe mad på glas og give hende det. Det kan forøvrigt være god inspiration for dig at se på hylderne med babymad og køb bare lidt af det, nogle gange er de færdige produkter mere tiltalende end de hjemmelavede .. og det vigtigste lige nu er at hun kommer igang med at spise.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Starter med at få lidt frugtbåde i hånden, sidder i sin høje stol og gnasker lidt på dem imens du laver grøden klar. Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos og igen lidt frisk blød frugt at sutte på, det kan være appelsinbåde, både af fersken, blomme eller lignende, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden flaske, da hun er ammet tidlig morgen og da der skal være plads til frokost.
Frokost 11.30-12: Starter med at få lidt agurk, en brødskorpe eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos du køber på glas.
Flaske og puttes til middagslur kl. 14.30 som nu. Da hun sover en lang formiddagslur, kan du ikke forvente at hun sover lang lur her ...
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, igen lidt frisk frugt i hånden, vand af kop. Kan også tilbydes bryst eller flaske om eftermiddagen for at sikre lidt mere mælk - det afhænger helt af hvad hun i øvrigt indtager af mælk sammenlagt.
Aften 18: Familiemaden er udgangspunktet, hun skal have mos af alle slags grøntsager, meget gerne rodfrugter og lignende. Hun skal have ris, kød, fisk, sovs af forskellig slags. Hvad spiser I normalt hjemme hos jer? Hun kan få boller i karry, hun kan få kartoffelmos med millionbøf, hun kan få pastasovs, laks lavet i ovn, fiskefrikadeller osv. Hun kan få stort set alt hvad I andre spiser, men naturligvis i en konsistens som hun kan kapere ... Hun skal have mos og hun skal igen også tilbydes at sidde med noget i hænderne - det kan være kartoffelbåde, kogte stykker blomkål, et stykke brød eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover til næste morgen tidlig.
Det er altså vigtigt at din datter nu får mad med både smag og kraft - ikke længere kedelig grød og mos, men mad som virkelig appellerer til hendes alder og udvikling. Både hvad angår farver og smag og så mere mad i hånden :)
Så selvom du synes det er svært at varierer og du oplever at hun ikke vil spise ... så er du altså nødt til at give hende variation og følger du ovenstående plan, så skulle hun meget gerne begynde at interessere sig lidt for mad igen ... og så er det tilladt at mose maden godt og det er også tilladt at købe færdiglavet børnemad. Det kan være mindre frustrerende at servere en lille smule fra glas, end at stå og kokkere en masse selv og det så ikke bliver spist ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske