Svar: Supplere med flaske og eller grød?
9. september 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Emilies mor
Hvis barnet trives rigtig godt på modermælk, tager fint på, udvikler sig godt og både mor og barn har det godt med amning, så er der i princippet ingen grund til at begynde at supplere med flaske. Du kan fint dække hendes behov for mælk via brystet og derfor vil man normalt anbefale at gå stille og roligt igang med skemaden.
Det lyder derfor helt fint, at du har forsøgt med lidt majsgrød og det lyder også som om at din datter efter få forsøg mestrer teknikken at spise med ske og er glad for det du giver hende.
Det skal naturligvis gå langsomt, så hun ikke får ondt i maven, eller pludselig får så meget skemad at hun lukker munden sammen og fravælger det ... Men lidt bare en gang dagligt vil være helt okay ud fra det du beskriver.
Derudover skal du naturligvis sikre dig at hun spiser godt nok ved brystet. Børn i din datters alder, lader sig ofte forstyrre og spiser ikke helt nok, når de bliver lagt til. Det lyder også som om at hun er begyndt at lege lidt med brystet, slipper, kigger på dig, smiler, tager fat igen osv. så amningen handler om meget andet end kun at få mælk ... Det er naturligvis rigtig fint og helt normalt, men selvfølgelig hårdt, når hun allerede bider dig ... :o(
Det kan være en god idé at du i en periode, ammer hende fra begge bryster mellem hver lur, således at du starter med at amme hende, når hun vågner fra lur, leger med hende, pludrer osv. skifter hende og så ammer igen fra modsatte bryst inden hun atter skal sove. Du øger din mælkemængde lidt ved at amme fra begge sider og samtidig får du fyldt hende lidt ekstra op hele dagen igennem. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor du stoppede sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder toppen fra modsatte side inden du putter til næste lur :)
Når det er sagt, så er det også vigtigt for mig at sige, at din datter faktisk sover igennem og at du har været lidt priviligeret omkring hendes søvn og ammevaner tidligere ... Det er faktisk super flot at hun kan sove fra ca 22 til 04/05, blive ammet og sove videre, det er at sove igennem :) Hendes amning tidlig morgen er således et reelt behov og faktisk en fordel at bibeholde ...
Hvis hun sover til kl 07 og skal ammes der, så vil den amning hurtigt komme til at påvirke hendes indtag af morgengrød, som vil blive udskudt eller du skal ilægge en ekstra amning om formiddagen og på sigt vil den skulle skæres ned ... Så amning tidlig morgen kl. 05 er faktisk meget fint og en god idé at bibeholde .. synes jeg ... :)
Så mit råd er at du giver en lille smule skemad formiddag eller frokost og at du forsøger at få lidt ekstra mælk i din datter dagen igennem. Flaske er der ikke umiddelbart grund til at give, som du beskriver det lige nu :) Hvis du skønner at hun har godt af at få lidt grød både frokost og aften, så er det også helt fint - bare hun ikke får ret meget af gangen. Det er bedre at give hende max ½ dl. 2 gange dagligt og følge efter med mælk end det er at give 1 dl. en gang dagligt.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske