Brev:
Supplere med flaske og eller grød?
9. september 2009
Alder:
4 mdr.
Supplere med flaske og eller grød?
Hej Helen
Jeg har brug for din hjælp igen. Mit spørgsmål drejer sig om min datter på 4 måneder (19 uger). Jeg har hidtil ammet hende fuldt ud, men nu er det som om jeg ikke rigtig kan mætte hende mere, især om aftenen.
Hun har altid sovet godt om natten og fra 2 måneder sov hun fra ca. 22 til 05 hvor jeg ammede og puttede hende igen med det samme og så sov hun videre til 9-9.30. Da hun blev 3 måneder sov hun fra kl. 19-20 og helt til kl. 7 (tager hende op og ammer inden jeg selv går i seng ca. kl. 22).
Nu hvor hun er blevet 4 måneder falder hun stadig i søvn ved 19-20 tiden og jeg ammer hende stadig omkring kl. 22, men hun er så begyndt at vågne igen ved 4-5 tiden for at spise.
Når jeg ammer hende spiser hun ofte meget ukoncentreret og slipper mange gange, ind imellem (oftest om aftenen) skælder hun brystet ud og mosler rundt med hovedet. Det tolker jeg som at mælken enten ikke løber hurtigt nok (der står dog tit stråler ud af brystet når hun slipper) eller at der ikke er nok.
Hun har den sidste uge fået 2 tænder i undermunden, hvilket er gået ret nemt, hun har savlet MEGET og tygget på alt, men ellers har hun ikke virket synderligt generet. Hun er så desværre begyndt at bide mig ind imellem når hun tager fat i brystvorten og det gør bare SÅ ondt og derfor irriterer det mig endnu mere at hun slipper så ofte.
De sidste 3 dage har vi lavet lidt majsgrød til hende. Hun virker meget klar til grød for hun er helt vild når vi spiser og følger alle vores bevægelser ivrigt. Hun har fået en portion svarende til 2-3 tsk. fulde og de første 2 dage kom det meste ud igen, men hun åbnede villigt munden når skeen kom i nærheden, i dag spiste hun så faktisk det hele og det virkede som om hun havde mere styr på mundbevægelserne.
Vi var lidt sent ude med vores egen aftensmad og jeg ville egentlig springe hendes grød over i dag (har givet hende grød lige før vores aftensmad de første dage), men hun var meget urolig og virkede sulten selvom jeg havde ammet hende fra begge bryster kort tid inden. Jeg lavede så alligevel grød til hende og så virkede hun mere rolig selvom det kun var 2-3 tsk. fulde hun fik.
Hendes dag ser i store træk således ud:
Vågner mellem 9-9.30
Ammes
Vågen ca. 2 timer
Ammes
Puttes i barnevogn, sover 1½ - 2½ time
Ammes
Vågen ca. 2 timer
Ammes
Puttes i barnevogn, sover 1½ - 2½ time (Hun sover i alt ca. 4 timer fordelt på de 2 lure)
Ammes
Vågen ca. 2½ time
Ammes
Puttes ca. 19-19.30
Ammes ca. 22 (vågner ikke) og igen kl. 04-05 (tidligere kl.7)
Hun vejer ca. 7,3 kg og er ca. 66 cm.
På baggrund af dette synes du så vi skal begynde at supplere med MME på flaske? Skal vi fortsætte med grøden eller burde jeg amme fuldt ud til 6 måneder? Jeg ammede storebror fuldt ud til han var 5½ måned uden problemer.
Emilies mor