Svar: Modermælkserstatning en gang imellem
9. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Jane
Med den alder din dreng har, kan du godt vende ham til at tage en flaske en gang imellem. Det bedste er naturligvis hvis han kan få udmalket modermælk i flasken, men du kan også give ham modermælkserstatning .... Hvis du allerede nu ved, at du på sigt vil have behov for at han kan blive passet og få en flaske af andre, så er det jo et reelt ønske og det er fint at lære ham at drikke flasken nu.
Jo længere tid du udelukkende ammer, jo større sandsynlighed for at han vil foretrække den ægte vare og dermed afvise flasken ...
MEN .... det er dog ikke helt uproblematisk at give en flaske og du skal derfor kende til de risici der er forbundet hermed, så det er en velinformeret valg du træffer :)
Det anbefales at børn får modermælk eller modermælkserstatning til de er 12 måneder gamle. For nogle kvinder er det helt naturligt at amme så længe, for andre er det naturligt ikke at gøre det. Hos nogle familier vælger man at mor har barsel til barnet er 6 måneder. I denne alder er barnets behov for mælk fortsat meget højt, de fleste børn drikker mellem 800-1000ml mælk om dagen og for at sikre barnet den mælkemængde, vil en flaske være relevant - med mindre man er interesseret i at amme hele natten, for så kan man godt sikre barnet mælk nok ...
Hvis man således med sig selv ved, at udelukkende amning kun er relevant i en begrænset periode, så kan det være relevant at introducere en flaske forholdsvis tidligt. Det er nemlig sådan, at barnet sutter forskelligt på flaske og bryst og der er naturligt stor forskel på at sutte på gummi / silikone og så at die på en brystvorte. Derfor vil mange børn afvise flasken og foretrække den ægte vare, hvilket man jo ikke kan fortænke dem i ... :)
Produktionen af mælk, altså at der hele tiden er mælk nok til barnet, afhænger af efterspørgsel. Jo mere barnet lægges til, jo mere mælk producerer du. Det giver altså mere mælk at amme hver 2 time fremfor hver 4 time.
Derfor vil det at tilbyde flaske i stedet for at lægge barnet til brystet ofte nedsætte mors mælkemængde. Når barnet ikke lægges til brystet, så tror kroppen at barnet ikke har behov for den amning og mælkemængden nedsættes.
Jo yngre barnet er, altså jo kortere tid man har ammet, jo mindre veletableret amningen er, jo større er risikoen for at flaske kan påvirke og dermed også ødelægge en amning. Der er her sjældent tale om en enkelt flaske, men hvis man gentagende gange erstatter amning med flaske. Hvor mange gange man kan gøre det, afhænger helt af barnets alder og evne til at die og det er meget individuelt.
Hvis man vælger at malke ud og give sin egen mælk på flaske, så får man jo ved udmalkning stimuleret til lidt mere mælk og får på den måde vist kroppen at der fortsat er behov. Det påvirker altså ikke helt så meget at give udmalket modermælk på flaske, som at give modermælkserstatning.
Det er også muligt at amme og så supplere med mælk på flaske i forlængelse af en amning, så amningen på den måde ikke erstattes med følges efter af ekstra mælk ... Men det er i en anden situation.
Nogle kvinder ammer så hyppigt og ammer så meget, at det er begrænset hvor meget en enkelt flaske vil gøre og barnet får rigeligt stimuleret. Samtidig vil det at give barnet en flaske nogle gange gøre, at mor får slappet af, får mulighed for at få sovet et par sammenhængende timer ( hvor far f.eks. tager over) og det i sig selv - at mor får hvile, kan være befordrende for mælkeproduktionen. Men man kan ikke bruge det som overordnet retningslinie - man kan ikke springe en amning over for at samle ekstra mælk sammen.
Du spørger til min holdning og det vigtigste for mig er at både mor og barn trives bedst muligt. Hvis du er ved at få spat af at gå hjemme og savner at komme ud, opleve noget andet end baby og hjemmet fire vægge - så ja, det kan være en rigtig god idé at udstyre far med en flaske og så tage af sted - hvis du så kommer hjem med fornyet energi og lyst til at være med dit barn. Det er jo ærlig snak og har man det sådan, så skal man naturligvis lytte til det :)
Hvorvidt man så skal give modermælk eller modermælkserstatning må afhænge helt af hvad man som mor føler man kan overskue. Hvis man i forvejen ammer hver 2 time og føler man mangler tid til sig selv, så er det jo ikke let at sætte sig med en brystpumpe og så må man sige at de modermælkserstatninger man kan købe på det danske marked, de er super gode. Der er meget høje krav til mme herhjemme og de laves under streng kontrol og på en måde, hvor de så vidt muligt ligner modermælken. Vi har ingen problemer med rent drikkevand og det er ikke sundhedsskadeligt at give børn flaske i Danmark.
Samtidig må man sige, at hvis du ammer hver 2 time døgnet rundt, så vil en flaske en gang imellem nok hjælpe jer alle og give lidt mere ro i det lille hjem ...
Jeg håber du hermed har fået lidt information, som du føler du kan bruge videre frem, så du træffer det bedste valg for jer :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske