Svar: Sove på altan om dagen
9. september 2009
Alder:
2 mdr.
Kære Jane
Det er en god idé at købe en voksipose eller lignende til din dreng. Det at putte ham i den, gør den til det genkendelige, det der forbereder ham på at skulle sove, vil godt kunne hjælpe ham så han både kan sove i sin seng, på altanen eller i sin barnevogn ... posen, måden han bliver puttet, vil jo være den samme hver gang og genkendelighed giver på sigt ro og bedre sovevaner.
Samtidig vokser han jo også ud af sin lift og noget andet skal tage over og da vi går den koldere tid i møde, så lyder din tanke om at bruge en sovepose rigtig god.
Derudover vil det ofte være en god idé at putte ham i barnevognen, som du også gør, fordi at ligge under kalechen skærmer ham og hjælper ham til ro. Lige nu begynder han jo at se mere og mere på verden, interesserer sig mere og mere for, hvad der sker omkring ham og han har svært ved selv at sige fra. Han har brug for at du hjælper ham med at lukke verden ude, hjælper ham til ro og det gør du ved at skærme ham og lulle ham i søvn, som du har gjort ved at trille ham i vognen.
Der er stadig tale om en meget lille dreng på kun 2 måneder og han må gerne blive lullet til ro, men du har naturligvis ret i at han på sigt skal lære at sove uden at du skal køre ham flere kilometer :)
Mit råd er at du starter med at skifte ham, så du sikrer ham en god tør ble, herefter ammer du ham, så han er godt fyldt op med mælk, for så sover han bedst. Og så skal han puttes i sin voksipose gerne med en sutteklud eller lignende ved sit ansigt. Liggende i soveposen putter du ham i barnevognen med klud osv. og så triller du ham lidt. Hvis han ikke siger, noget så holder du vognen stiller, græder han lidt så triller du, men stopper hele tiden lidt, afventer, ser om han falder til ro, græder han så triller du lidt igen, stopper, triller igen osv. Det handler om at han stille og roligt lærer at falde i søvn uden at vognen er i bevægelse.
Når du putter ham i sengen, så bruger du voksiposen igen og bruger samme ritual. Putter med en klud osv. du må meget gerne kærtegne ham lidt, sige lidt beroligende ord som "sssy" eller "ssååå", når du putter ham - det kan også være en del af ritualet og så holder du hænderne på hans krop, så han kan mærke tyngden, mærke at du er der og vugger ham stille med dine hænder, liggende i sengen. Stopper lidt, vurdere om det er nødvendigt, beroliger og luller ham lidt igen, hvis han atter ikke kan finde ro.
Du må ikke putte ham for tidligt, hvis han er spilvågen, når han lægges så vil han naturligt ikke sove. Du skal putte ham på det tidspunkt, hvor du er sikker på at han har været vågen og aktiv, har pludret rigtig meget med dig, er fyldt godt op med mælk, har fået en ren ble osv. og naturligt vil have behov for at sove. Du skal lægge ham når han er døsig, altså lige ved at falde i søvn - det er ikke det samme som vågen eller det samme som utilfreds ...
Du skal prøve at lægge mærke til hans bevidsthedstilstande. Spædbørn har lidt forskellige måder at vise tegn på træthed og tegn på lyst til at pludre og de små signaler lærer man stille og roligt hen af vejen. Generelt kan man dog sige at børn har forskellige bevidsthedsstadier og det er vigtigt at I kender til dem.
Stille årvågenhed: Er der hvor jeres dreng ligger og kigger. Ganske stille studerer omgivelserne, lyspletten på væggen, dit ansigt og dine bevægelser. Han ligger helt stille, følger med øjnene men uden at dreje sit hoved.
Aktiv årvågenhed: Bevæger sig lidt mere, han kigger mere aktivt rundt, kommer med små lyde, knirker lidt, vægrer sig måske lidt mod kontakt, begynder at virke lidt søgende, sulten eller har behov for hjælp til at koble lidt fra, vender blikket væk og fortæller at han har brug for lidt ro. Det er ikke det samme som at han har behov for at sove.
Gråd: Han begynder at græde, han har været aktiv, er ved at blive træt, er irritabel eller begynder at mærke at han nu er ved at være sulten. Måske vil han gerne løftes lidt op, har brug for hjælp til at skifte stilling, få en ny ble, måske behov for bare at ligge lidt for sig selv og lade alle de indtryk han har fået bundfælle sig.
Døsig: Når han er træt og har brug for at blive puttet. Døsighed kan dog også være der lige når han er ved at vågne lidt op fra en lur, det er lidt de samme signaler. Han bevæger sig, øjnene holder op med at fokusere, virker lidt matte, han rynker panden, smiler måske lidt, spidser munden, smasker, øjenlågene er ved at falde i og han ruller med øjnene. Det er i denne periode at han skal puttes eller gerne lige lidt før. Ved at putte ham på dette tidspunkt, så giver I ham mulighed for at få en længere sammenhængende søvn.
Det er altså vigtigt at du ikke putter ham for tidligt, at du ikke forsøger at få ham til at sove før han er parat.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske