Svar: Spørgsmål om amninger og dagsplan
9. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil i 7 månedersalderen trives fint med ca 4 amninger i døgnet og i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger. Netop i 8-9 månedersalderen forsvinder amningerne om dagen ofte helt og de 3 amninger ligger således aften, sen aften og tidlig morgen. Det burde således være muligt for dig at kombinere både arbejde og amning ... :)
Amningerne om dagen skal naturligvis erstattes af noget andet. For det første af mellemmåltider og derudover af væske. Men det er også en god ide at indføre en sovebamse, putteklud eller lignende som kan være substitut for brystet og dermed også for mor, når du nu skal til at arbejde. Hvor din dreng plejer at blive ammet og puttet til lur, skal han altså mættes med mad og vand, og beroliges med klud eller andet, når han skal sove.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes i mors seng og sover videre.
Morgen 7.30-8: Øllebrød eller havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på - f.eks. appelsinbåde, stykker af blomme eller lignende, som han kan sutte saften ud af, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning ca 9.30
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som makrel, rognguf, sildepostej eller lignende, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk (det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas), vand af kop.
Puttes til middagslur uden amning ca 13.30 - kan en overgang ved pasning tilbydes lidt lun mælk (evt. mme) af en kop.
Eftermiddag 15.30-16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden som om formiddagen, vand af kop.
Kan evt. ammes, når du kommer hjem - det vil være en dejlig måde for jer begge at mødes op og vil give ham en ro og få ham til at slappe af i kroppen.
Powernappen springes over
Aften 18.00: Mere og mere udgangspunkt i jeres mad, ris med sovs, fisk, kød, grøntsager, sovs af forskellig slags. Der skal både være mos og mad i stykker, som han kan sidde med i hånden og gumle på selv - det kan være en kartoffelbåd, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Kan evt. suppleres med en godnatgrød eller med lidt frugtmos som nu, hvis han ikke har spist så meget.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes og sover til næste morgen tidlig.
Så for at svare på dine spørgsmål, så får du fjernet amningerne om dagen ved at sætte anden mad og trøst i stedet - jeg håber planen giver lidt idé om hvordan :)
Det vil være helt relevant at han bliver ammet tidlig morgen, du kan tage ham over i din seng og amme ham mere eller mindre sovende, hvorefter han bare sover videre, når du står op. Hvis han sover dybt og umiddelbart ikke har behov for amning tidlig morgen, så er det okay at springe den over - det gør så bare amningen om eftermiddagen endnu mere vigtig og far må sikre sig, at han om morgenen og formiddagen får nok at drikke af en kop.
Det er helt relevant at arbejde på en dagsrytme, hvor powernappene sen eftermiddag og tidlig aften forsvinder. Han bør kunne klare sig fint med to lure og så komme lidt tidligere i seng. Det vil også netop gøre, at han af sig selv begynder at søge mælk lidt tidligere om morgenen og på den måde vil det hele gå op i en højere enhed. Lige nu, så får han jo både amning kl. 19, 21 og 22 - på sigt vil det være kl. 19-23-05 ...
De fleste børn vil i 7-8 måneders alderen godt kunne være vågne i 2-3 timer ...
Det er fint med rugbrødshapere og da han får godt med fibre den vej, så vil det være super at supplere med grøntsagsmos til frokost. Han kan også få grøntsager i stykker, men det kan være svært at sikre ham energi og især fedtstof nok, hvis han kun får mad i stykker .. så mos er stadig vigtigt :)
Mad i hånden er også rigtig godt for ham og det kan godt minimere hans utilfredshed under måltidet, hvis han sammen med skemaden også får lidt mad i hånden, som han kan sidde og gumle på. Æblebåde og lignende er ofte hårde og knækker meget let. Derfor anbefaler jeg blødere typer frugt at sutte på. Brødskorper, ristede rugbrødsbjælker og lignende, kan også gives, så kan han sidde og opbløde dem med spyt og du skal naturligvis skifte dem, når de bliver for snaskede, så han ikke får større stykker galt i halsen.
Han lyder til at være rigtig glad for og dermed også klar til at sidde med noget selv - han bliver jo tydeligt frustreret og ked af det, når du tager maden fra ham ... :)
Jeg tror bestemt ikke han har ondt, han er bare sulten og det skal gå lidt stærkt med at få mad. Samtidig bliver han frustreret over endnu ikke at kunne helt selv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham og med start på arbejde :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske