Svar: Stor dreng og skemad
9. september 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Anne
Jeg kan godt forstå du er træt, det er hårdt at amme hver 2-2½ time hele døgnet ... Det er dog stadig fortidligt at begynde med skemad, du risikerer at hans mave går i stå og at han får ondt på grund af problemer med forstoppelse og det er ikke godt ... Det må trods alt stadig være bedre at have en dreng, der gerne vil spise hele tiden, men trods alt har det godt, fremfor en dreng, der får grød og er ked af det, grædende og urolig fordi det gør ondt i maven.
Du skal være opmærksom på at han spiser godt nok, tager ordentligt fra, når du ammer ham i løbet af dagen. Netop i 3 måneders alderen så sker der ofte det, at barnet bliver så opmærksom på verden og hvad der sker omkring jer - at han simpelthen lader sig forstyrre og ikke får spist helt nok. Man oplever derfor ofte at børn i 3-4 måneders alderen kommer ind i en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele tiden.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme ham fra begge bryster imellem hver lur og du skal regne med at han skal sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.
Du skal starte med at lægge ham til det ene bryst, når han vågner af en lur. Lade ham spise rigtig godt fra den side, bøvse, pludre, lege osv. og så skal han skiftes. Inden han så skal sove igen, så tilbyder du ham modsatte bryst og på den måde får han fra begge sider. Du får øget din mælkemængde og du sikrer ham mælk nok. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor han sluttede sidst, lader ham spise godt i bund der, skifter ham og tilbyder ham så modsatte side inden han atter skal sove.
Hvis det ikke hjælper at følge ovenstående, så vil det være relevant at du supplerer ham med modermælkserstatning og naturligvis bedst af flaske - vil han ikke det, så kan du give ham lidt mme af en lille kop / et snapseglas.
For at få ham til at tage imod flasken, så kan du forsøge at malke lidt ud, så det er din mælk han får og således en smag han kender. Det kan også være en mulighed at komme en lille smule sukker i erstatningen, fordi modermælk er betydeligt sødere i smagen end mme er. Du kan komme 1 tsk sukker i 100ml mme og det skal naturligvis trappes ud igen.
Det kan nogle gange hjælpe at give flaske, når han mere eller mindre sover, fordi han i søvne bare vil sutte og ikke registrere så meget. Du kan derfor med fordel give ham lidt flaske sen aften inden du selv går i seng i håb om at han tager lidt imod og du så kan få lidt sammenhængende timer.
Og ellers så er det et spørgsmål om at vente de sidste par uger på at han bliver 4 måneder og så må du gerne forsøge med lidt skemad. Vær dog opmærksom på at når du starter så tidligt, så er det meget små mængder han må få - det er kun 4-5 tsk. fulde af gangen og til at begynde med kun en gang dagligt, bedst formiddag eller frokost. Det er også derfor mange foretrækker at starte med vælling om aftenen, fordi barnet her måske drikker 200ml på en gang og derfor giver det naturligt mere mæthed end at starte ud med skemaden. Man får altså ofte en lidt hurtigere virkning af en flaske ...
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske