Svar: Min søn vil ikke spise - 7 mdr.
9. september 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Marie
Mon ikke din dreng er ved at være lidt træt af skemad og har brug for mad der smager af mere, giver lidt flere udfordringer. Han skal nu have grovere grød og mos, tilbydes kød, fisk, mad i hånden som han selv kan sidde med osv. Han skal have mere 'mad med bid i'.
Da han allerede er begyndt at kravle, så tænker jeg at han er rigtig godt med motorisk og det er også et tegn på at han i forhold til mad og spisning måske har brug for lidt flere stimuli ... :)
En plan for dagen, lavet ud fra dine angivne tidspunkter, ser nu således ud:
Tidlig morgen 04.30: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7: Havregrød, evt. lidt revne æbler eller lignende på toppen, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, - appelsinbåde, blommer, stykker af fersken, melon osv. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller mos fra glas), suppleres med små rugbrødshapsere, så han begynder at få lidt med bid i, vand af kop.
Ammes og puttes til lur ca 12.30 som nu
Eftermiddag 15.00: En lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangpunktet bliver mere og mere jeres mad - gerne lidt ris med lidt sovs, lidt laks eller indmaden af en frikadelle blandet i grøntsagsmosen, kogte stykker blomkål, broccoli eller en kartoffelbåd i hånden, - maden skal smage af noget og udfordre ham mundmotorisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19-19.30
Sen aften 23: Ammes og sover til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Som du kan se har jeg i denne plan nedsat amningerne yderligere, for at give plads til bedre og anden mad. Men jeg har også udvidet hans tilbud, så han nu får større variation og smag og det er vigtigt for at motivere ham til at spise.
Tandfrembrud kan naturligvis også spille ind, men i forhold til at han er begyndt at kravle, så tænker jeg altså at det handler om større udviklingsmæssige krav og lyst til at være mere med selv - også selvom han ikke er 8 måneder endnu :)
Jeg håber planen for dagen og mine tanker hjælper lidt med på vejen, fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske