Svar: Slem børneksem og gylper meget - nægter skemad
9. september 2009
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Det er naturligvis vigtigt at få undersøgt hvorvidt din dreng kan have svamp eller andet i munden og halsen, som gør at han ikke vil tage skemad til sig. Hvis han har en svampeinfektion, så burde du dog kunne se det - ofte vil han også have 'trøske', hvide belægninger på tungen, gummerne, ganen, indersiden af læberne og hvis børn har svamp i munden og i spiserøret, så har de det ofte gennem hele systemet og dermed også i numsen. Rød hale, kan derfor også være svamp og tegn på at din dreng skal behandles ...
At han gylper meget, kan skyldes flere ting - enten at han har tendens til at overspise og får store mængder mælk hos dig - eller at han f.eks. har lidt løs mavemund der gør, at mælken let glider tilbage i spiserøret. Nogle børn har det man betegner som gastroesophageal reflux og hvorvidt man gør noget ved det - behandler medicinsk eller vælger at gå ind og operere - afhænger helt af, hvordan barnet trives. Hvis børn gylper så meget, at de ikke når at optage næringen af deres mad og dermed ikke vokser og trives som de skal, så skal barnet behandles. Modsat, hvis barnet trives trods store mængder opkast og gylp, så gør man ikke noget ved det, men ser tiden an og som regel bedres det i takt med at barnet begynder at spise mere fast mad, som ligger tungere i maven.
Da din dreng lider rigtig meget af børneeksem, så er det oplagt at han bør undersøges for allergi. Da han både gylper meget og også har børneeksen, så kan det ikke udelukkes, at han reagerer allergisk overfor visse fødevarer og måske også for visse fødevarer, som han får via din mælk. Da han ikke er mere end 6 måneder gammel, har problemer med meget slem børneeksem og nu reagerer med opkastning når han får grød - så synes jeg han bør udredes for om han har en uopdaget fødevareallergi og jeg vil anbefale dig at du får en henvisning til sygehusets børneafdeling med henblik på allergiudredning.
Du kan købe grød til ham, hvor du selv kan tilsætte mælk og derfor har du mulighed for at lave færdiglavet grød til ham på modermælk. Da han er vant til at blive ammet, så burde han kunne tåle dette fint indtil videre, du kan dog også vælge at lave grøden selv selv fra bunden og bruge udmalket modermælk til dette. Generelt lyder det som om at hjemmelavet mad vil være det bedste for ham ...
En mulighed er dog at du prøver Sinlac specialgrød som du køber på apoteket. Den er udviklet specielt til børn med komælksallergi og laktoseintolerance og han vil ganske givet kunne tåle den.
Når jeg læser din beskrivelse af din dreng, så tænker jeg altså umiddelbart at her er tale om en dreng, som bør undersøges for allergi - herunder fødevareallergi sammenhæng med især børneeksem og nu også opkastninger. Og ja - han kan godt reagerer på fødevarer via din mælk, det ses ikke tit - men det ses og reaktionen er som du beskriver netop ofte meget slem børneeksem, opkastninger og også diarré.
Så at din dreng nægter skemad og søger brystet, kan måske være en helt naturlig ting fordi han simpelthen ikke tåler den anden mad ... Han skal undersøges ... :(
Jeg sender dig her en plan for dagen som den kan se ud lige nu:
Tidlig morgen: Ammes
Morgen: Sinlac specialgrød, eller grød lavet på udmalket modermælk, vand af kop.
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Sinlac specialgrød eller grød lavet på udmalket modermælk - skiftevis med hjemmelavet grøntsagsmos lavet med udmalket modermælk og lidt af kogevandet, tilsat fedtstof. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes
Powernapper evt. - men den begynder at kunne blive sprunget over
Aften: Hjemmelavet grøntsagsmos lavet med udmalket modermælk og lidt af kogevandet, tilsat fedtstof, vand af kop.
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Ammes og begynder at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Når jeg anbefaler dig at købe Sinlac specialgrød eller lave grød og mos selv så er det fordi der i andre færdiglavede produkter ofte vil være tilsat komælk. En pakke risgrød, der kun skal blandes med vand indeholder altså komælksprotein og det kan godt være det din dreng reagerer på.
Han skal naturligvis ikke sættes på unødig diæt, da det er vigtigt at han får alle de vitaminer, mineraler, jern osv. som han har behov for - men han skal også trives og det er derfor vigtigt at finde balancen. Ved at lave størstedelen af hans mad selv, så har du 100% styr på hvad han får, hvad slags grøntsager,gryn og evt. frugt osv. du giver ham og du må så observere ham for at se hvordan han reagerer. Det er vigtige oplysninger du skal give til lægen.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej og jeg vil meget gerne høre fra dig igen - når I er kommet en forklaring nærmere :)
Rigtig meget held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske