Brev:
Slem børneksem og gylper meget - nægter skemad
9. september 2009
Alder:
6 mdr.
Slem børneksem og gylper meget - nægter skemad
Hej Helen
Denne gang går mit brev på vores lille søn på 6 mdr og 1 uge. Jeg har ammet ham fuldt ud og han har aldrig fået flaske, han har simpelthen nægtet det.
Han lider af en meget slem form for børneeksem, så det er selvfølgelig godt at jeg har kunnet amme ham fuldt ud. Vi begyndte for 2 uger siden med skemaden. I starten var han ikke videre begejstret og jeg introducerede maden for ham til frokost og aften for at vise at nu mente jeg det altså :-) og så gik det pludselig bedre og han spiste ca 1 dl grød majsgrød/risgrød til frokost og aften i knap 1 uge.
Men så en aften gylpede han helt vildt (han har altid gylpet rigtig meget) og 1 time efter jeg havde puttet ham til natten overbrækkede han sin seng. Det var ret voldsomt opkast (altså ikke gylp) og man kunne se at det var alt risgrøden der kom op. Siden den aften har han nægtet fuldstændig at spise skemad. Tungen rækker han ud bare jeg nærmer mig med skeen og laver nogle være grimasser bare det kommer på hans læber. Jeg har prøvet med hjemmelavet majsgrød, risgrød, æblemos og kartoffel, gulerodsmos, købe risgrød og kartoffelmos og intet af det vil han have.
Jeg sætter ham i højstolen, så han er med ved måltiderne, giver ham en ske og en skål at sidde med, han får lov til at smatte rundt i maden osv, men lige lidt hjælper det!
Jeg er begyndt at tænke på om der er noget der generer ham. Han brokker sig meget efter hvert ammemåltid, indtil han har fået gylpet færdigt (og der kommer meget) måske er det hans mave der driller eller måske er han allergisk overfor grøden (han slog ud med helt rødt udslet om munden når han fik grød)
Jeg har også hørt om nogle børn der har fået svamp i spiserøret og derfor ikke vil have skemad...(ofte børn der gylper meget) Alt dette er jo bare gisninger, men jeg synes det er meget mærkeligt når han nu har haft en uge hvor han både spise grød og drak vand fint af kop!
På forhånd tak for dine altid super gode svar!